Go to main navigation
redaktion-blank-spot-project.jpg

Delar av gänget bakom Blank Spot Project, ett nytt crowdfunding-projekt för utrikesjournalistik. Från vänster, Nils Resare, Julia Björne, Brit Stakston, David Isaksson och Martin Schibbye. (Foto: Blank Spot Project) Foto: Lisa Hydén

“Vi vill visa att det inte är en kris för journalistiken”

Hallå där, Brit Stakston, strateg och en av hjärnorna bakom nylanserade projektet Blank Spot Project, med syfte att skapa utrikesjournalistik finansierad direkt av läsarna.

Berättande reportage, grävande journalistik och ett kontinuerligt nyhetsflöde. Dessutom i ständig dialog med läsarna genom en digital plattform för alla kanaler. Det är projektet som journalisten Martin Schibbye och strategen Brit Stakston dragit igång tillsammans med ett gäng medarbetare med tidigare vana från att rapportera om utvecklingsfrågor för bland annat OmVärlden. Allt ska finansieras genom crowdfunding, en metod för direktfinansiering mellan läsarna och avsändarna av innehållet. Via crowdfunding-plattformen Funded by me vill Blank spot project samla in minst en miljon kronor för att få sin digitala plattform på plats samt komma igång med produktion av reportage och nyheter.

”Vi kan avslöja missförhållanden, gå genom öknar, och ta bilder som bränner sig fast på näthinnan. Vi lever för det här yrket och kan lägga tid och energi. Men vi behöver er hjälp för att få ihop pengar”, står det i presentationen av projektet på FundedByMe.com.

Varför gör ni det här?

– Vi vill visa att det inte är en kris för journalistiken. Att människor är intresserade av sin omvärld, och beredda att betala för att ta del av kvalificerad journalistik långt bortom klickhysterin, säger Brit Stakston.

Vad kommer läsarna att kunna förvänta sig?

– Just nu att vara en del av vår process runt att förverkliga vår vision om en reportagesajt där läsare är medlemmar och blir en del av vårt team på olika nivåer. Vissa kanske bara vill ge oss 100 kronor för att de tycker det vi gör är en bra grej, andra kanske vill ge 1000 kronor för man ser det som ett sätt att visa hur viktigt det är med fler perspektiv på omvärlden. Ytterligare andra kanske till och med investerar i ett grävande reportage genom att ge 10 000 kronor.

Hur snabbt kan ni vara igång tror du?

– Om vi får in den första miljonen är tidsplanen att lansera det vi vill göra i helhet i september. Men innan dessa kommer man att lära känna redaktionen och följa dem i reportage och gräv som görs.

Är den svenska marknaden tillräckligt stor för ett sånt här projekt?

– Vi säger att målgruppen är samhällsintresserade världsmedborgare. Vi tänker inte segmentera bortom det. 92 procent har tillgång till nätet i Sverige idag och av dem använder två tredjedelar nätet. Bland dem finns det fler som är intresserade av sin omvärld.

Finns det andra exempel på crowdfunding-finansierad journalistik som ni jämför er med?

– Massor, allt ifrån svenska journalistsatsningar som Eric Schüldt till holländska De Correspondent, Kosovo 2.0. eller Krautreporter. Sen igen ser vi allra mest fram emot att testa våra idéer tillsammans med våra medlemmar.

Häromdagen lanserades projektet med en lång maratonsändning på den egna sajten där en mängd gäster hade bjudits in som gäster. I skrivande stund har ungefär 13 000 euro samlats in, med målet att nå 105 000 euro för att kunna dra igång.

Text: Fredrik Wass

Tip a Friend heading