Go to main navigation
Rosa rikshor med kvinna som kollar mobil framför

Studier visar att om kvinnor får tillgång till säkra transporter ökar möjligheten för dem att utbilda sig och arbeta. De kvinnliga rickshaw-förarna får inte bara själva en möjlighet till försörjning, utan kommer också bidra till ett säkrare liv för andra kvinnor. 

Foto: Sunil Saxena/Getty Images

nyhet

Rosa rickshaws gör livet säkrare

Efter den brutala våldtäkten i New Delhi 2012 har kvinnors säkerhet alltmer kommit upp på agendan i Indien. Nu satsar Mumbai på rosa transporter, och det är många kvinnor som vill bli chaufförer.

På många platser i världen finns kollektiv transport reserverad för kvinnor för att de ska känna sig säkrare och slippa utsättas för ofredande. ”Women-only”-vagnar på tåg eller tunnelbanor finns till exempel i Israel, Japan, Mexiko och Filippinerna. I Indien finns det i New Delhi, Mumbai, Calcutta och Chennai.

Den brutala gruppvåldtäkt på en buss i New Delhi 2012, när en kvinna dog till följd av skadorna hon fick, ledde till att problemet med mäns sexuella våld mot kvinnor i det offentliga rummet fick stort utrymme i den offentliga debatten. Kvinnorörelsen mobiliserade över hela landet och krävde att det var dags att ta problemet på allvar och göra något åt det. Det räcker inte med separata vagnar på tågen - kvinnor måste kunna resa säkert i all typ av transport.

I Mumbai gav kampen resultat. Om ett par veckor kommer invånarna för första gången att se rosa och orange rickshaws rulla runt på gatorna ­– med kvinnor bakomstyret. Stadens nya auto-rickshaws ska trafikera befintliga rutter och främst transportera kvinnliga resenärer.

– De nya kvinnliga chaufförerna har fått sina körtillstånd genom ett kvotsystem som vi nu infört för att uppmuntra kvinnor. På så sätt bidrar vi både till att fler kvinnor kan försörja sig själva, samtidigt som vi underlättar för kvinnor som reser ensamma, berättade Diwakar Raote, transportminister i delstaten Maharashtra, för The Times of India.

Raote bekräftar det som studier visar ­– att när kvinnor får tillgång till säkra transporter ökar möjligheten för dem att utbilda sig och arbeta.

Det var genom ett slags lotteri som arrangerades av transportmyndigheten i delstaten som kvinnorna fick sina tillstånd. Totalt lämnades drygt 160 000 ansökningar in, men endast en fjärdedel godkändes. Samtliga kvinnor som ansökte kunde beviljas tillstånd tack vare det införda kvotsystemet; 465 kvinnor i Mumbai och 83 kvinnor i andra städer i Maharashtra fick tillstånd. Tidigare har kvinnor inte haft tillåtelse att ens söka tillstånd för att bli yrkeschaufförer.

Förutom för att underlätta för kvinnor att bli yrkeschaufförer blir det nu lättare också för personer som inte är läskunniga att få tillstånd, eftersom det tidigare utbildningskravet har slopats. Nu räcker det med en tiodagars kurs för att lära sig hantera fordonet.

Däremot krävs det att chaufförerna talar det lokala språket marathi, ett beslut som myndigheterna tog efter att en undersökning visat att 70 procent av de nuvarande chaufförerna inte kan språket. Beslutet har upprört många, eftersom megastaden Mumbais befolkning består av människor som talar tamil, hindi, bhojpuri, bangla och många andra språk.

 

Maxime Wallström
Ania Janerud

Tip a Friend heading