Go to main navigation
Carole Kimutai Kenya

Roseline Orwa vägrade låta sig tystas

Foto: Carole Kimutai

NYHEt

Kenya: Hon blev änkornas röst

Roseline Orwa ville inte ställa upp på traditionen att bli ”renad” genom att ha sex med en okänd man för att bli av med den otur som änkor anses drabbas av i Kenya. Nu vill hon bryta den tystnadens kultur som traumatiserat generationer av kvinnor.

Det sägs att en olycka sällan kommer ensam. Det är så jag skulle sammanfatta Roseline Orwas liv.

– Jag heter Roseline. Jag är skild, änka och överlevare av cancer, säger hon när jag besöker hennes hem i en förort utanför Nairobi.

Huset är också hennes kontor och sjuder av aktivitet när vi slår oss ner för en intervju. Roseline är känd för sin kamp mot traditionen att ärva änkor i Kenya. Hon kommer från Loufolket i Nyanza, i västra Kenya.

Att ärva en änka innebär att när en kvinna har förlorat sin man måste hon renas innan hon kan delta i samhället igen. Det kan också innebära att manliga släktingar gifter sig med änkan, och/eller tar hennes egendomar, hus eller mark i besittning, om hon inte har några söner eller är barnlös.

Hos Loufolket måste en änka först "renas" av en man som då har oskyddad sex med henne för att hon ska bli av med den olycka som drabbat henne.

Traditionen är fortfarande vanlig i många delar av Nyanza.

Roseline har själv varit gift två gånger. Hennes första man skilde sig från henne då hon inte kunde få barn. I många delar av Kenya ses barn som frukten av ett äktenskap och trycket på par att skaffa barn är enormt. Men så skulle det inte bli för Roseline. Hennes äktenskap knakade i fogarna. Men ännu mer förnedrande var det när hennes ex-man uppsökte hennes föräldrar för att få tillbaka den brudgåva som han betalat vid giftermålet.

– Det är en kulturell sedvänja som nedvärderar kvinnan och gör henne till åtlöje i byn, säger Roseline.

Vi snabbspolar. Roseline samlade ihop sitt liv och drog vidare. Hon träffade en annan man, som friade och de gifte sig.

– Jag berättade att jag inte kunde få barn och han var okej med det, säger hon.

Men efter tre års äktenskap drabbades hon av ännu en tragedi när hennes nye man plötsligt dog. En kväll klagade maken över magont, hon fick snabbt in honom på sjukhus, men han dog ändå.

Räddad av sin svärfar

Enligt Luofolkets tradition skulle Roseline begrava sin man i hans fäderneshem i Nyanza.

– Jag hade sörjt honom en månad och var väldigt trött när vi kom till byn för att begrava hans kvarlevor, förklarar hon.

Roselines man dog 2008, mitt under det politiska kaos som då ägde rum i Kenya. Det var efter valet 2007, som ledde till våldsamma upplopp och att politiker utreddes av Internationella brottsmålsdomstolen för brott mot mänskligheten. Roselines make hade arbetat för en av huvudpersonerna inom den politiska oppositionen och hon var därför tvungen att vänta med begravningen till dess att tumultet lugnade ner sig. Det tog en månad.

Kvällen före begravningen skulle Roseline ”renas”, såsom traditionen bjöd. Renas från all olycka som döden fört med sig. Det skulle utföras av en total främling. Men Roseline totalvägrade. Som tur var stödde hennes svärfar och hennes mamma beslutet. Efter begravningen förväntades hon sova intill graven i fyra nätter, också det en del av traditionen.

– Det ösregnade. Jag var trött och känslomässigt dränerad, stressad. Hur kunde de förvänta sig att jag skulle sova utomhus? Vad är det för slags kultur? Jag vägrade, säger hon.

Roseline stämplades som rebell. Men det var inte allt. Traditionen krävde också att hon rakade av sig håret som en del av sorgeprocessen.

– Min svärfar är pastor och jag sprang gråtande till hans kyrka. Han tog en käpp och jagade iväg de kvinnor som skulle raka mig, säger hon.

Att ”rena” änkor förekommer också på många andra platser i Kenya.

– Den finare tanken med att ärva en änka är att ta hand om de fysiska och emotionella behov som en kvinna kan behöva när hennes make har dött. Men varifrån kom idén med att tvinga änkor att ha oskyddat sex men främlingar? Vad har utbyte med kroppsvätskor att göra med döden, undrar Roseline.

Änkor är utstötta

Änkor ses som otursförföljda. De ska sitta på en viss stol, använda vissa grytor och kastruller och tillåts inte ens interagera med andra i kyrkan. Olyckan som drabbat änkan kan bara försvinna om hon har sex med en man som beskrivs som en ”renare”. I många byar är dessa ”renare”, män som helt enkelt tjänar pengar på att ha sex med änkor.

Men det blir värre enligt Roseline. Kvinnor som inte vill bli ”renade” flyr från sina hem, och hamnar i slummen i städerna. Ofta resulterar det i att de blir arvlösa och att deras barn blir utblottade.

Att ”rena” en änka är så vanligt att till och med utbildade kenyaner, som lever i urbana områden kan betala för en sådan service, så att de inte ska drabbas av otur.

– Jag träffade en kvinna i 60-års åldern som hade blivit ”renad”. Hennes son hade betalat för det. Hon fick en sexuellt överförbar sjukdom, men vägrade uppsöka behandling för att hon skämdes så. Hon blev deprimerad, infektionen blev värre och till slut dog hon, berättar Roseline med tårar i ögonen.

Vill skapa en ny framtid

Som reaktion på hennes erfarenhet av de kvinnoförnedrande traditionerna startade Roseline ”Rona-stiftelsen”. En civilsamhällesorganisation som arbetar för änkors skydd och rättigheter i Kenya. Hon menar att det enda sättet att stoppa traditionerna är att stärka kvinnor så att de kan stå upp för sig själva. Rona-stiftelsen skapar ett forum där kvinnor kan mötas och stötta varandra. De blir därmed ambassadörer mot änketraditionerna i byarna.

– Framstegen kommer långsamt men vi får allt fler kvinnor som säger ifrån, säger Roseline.

Arbetet skapar en möjlighet att stärka kvinnor och utbilda invånarna i byarna om hur traditionerna bryter mot mänskliga rättigheter.

Regeringen i Kenya uppmärksammade redan år 1993 att ritualen med att ”ärva” änkor bidrog till ökad spridning av HIV/Aids i västra Kenya.

Roseline är numera nationell ordförande för Suati ya Wajane Mashinani (”Änkornas röst”) ­– ett konsortium av änkor i Kenya som fungerar som expert i frågor för arbetsmarknads- och socialdepartementet i Kenya.

En av de största framgångarna hittills i kampen mot traditionen att ärva änkor skedde när president Uhuru Kenyatta år 2015 godkände en ny lagstiftning mot våld i hemmet och nära relationer. Lagen skulle öka skyddet för änkor som tvingas in i arvsritualer, förföljdes, oskuldstestades eller tvingades genomgå reningsritualer. Men trots att traditionerna är vanligt förekommande har vi ännu inte sett någon bli åtalad.

Carole Kimutai 

Tip a Friend heading