Go to main navigation

Mobilapp

En app måste vara intressant!

- Det måste hända något som gör att man kommer tillbaka till en app flera gånger. Om den är kopplad till insamling är det också viktigt att den tydligt kommunicerar att pengarna kommer fram och hur de gör nytta. Givarna måste kunna känna sig helt trygga när de betalar via en app.

Det säger Lars Bernhoff som är marknadschef på företaget Appendit som tillsammans med marknadspartnern Signage producerat mobilappar för flera svenska biståndsorganisationer, bland annat Afghanistankommittén.

Marknaden för mobilappar har exploderat den senaste tiden och då och då dyker det upp artiklar om personer som genom ett trollslag blivit multimiljonärer tack vare något som säljs för sju kronor till din telefon. Framför allt handlar det förstås om spel och vissa typer av nyttoprogram. Miljonär lär knappast någon bli på att tillverka appar för biståndsorganisationer, däremot så kan organisationen på sikt tjäna en del pengar.

– Vi har jobbat med mobila lösningar i det lilla formatet i tio års tid, men det är genom smartphones som marknaden exploderat. Smartphones är ingången till ett nytt sätt att kommunicera som vi bara sett början av. Samtidigt krävs det en hel del tänk för att göra information läsbar i det lilla fönstret, konstaterar Lars Bernhoff.

En insamlingsapp har förstås som huvudsyfte att göra det enkelt för givaren att ge pengar. Men det räcker inte bara med det. För att givaren/besökaren ska komma tillbaka så krävs det att något mer händer. I Afghanistankommitténs app finns till exempel informatören Lasse Bengtssons blogg som en integrerad del.

– Har man en blogg som uppdateras var tredje dag så tycker jag det är tillräckligt som nyhetsfrekvens i dagsläget. Sen finns det förstås inga begränsningar åt andra hållet. Allt är möjligt, bara det finns information och material att presentera.

Än så länge har få av de större organisationerna utvecklat egna appar, men förmodligen är det bara en tidsfråga innan både Rädda Barnen och Röda korset är klara med sina. Och ju fler aktörer som finns ute på marknaden desto större krav kommer det att ställas på de som är där.

Vad kostar det då att producera en mobilapp? Flera av dem som Appendit producerat bygger på samma, ganska enkla plattform och ett riktmärke är cirka 30 000 kronor för en enklare app vilket antagligen är en överkomlig kostnad, även för en mindre organisation.

– Det viktiga att tänka på är att den måste vara tillgänglig både för Android och iPhone. Kommersiellt är iPhone vida överlägset, men sen handlar det också om geografi, var givarna finns i landet och vilken plattform en viss målgrupp kan tänkas använda. iPhone är fokuserat på Stockholm medan Android är mer generellt, fortsätter Lars Bernhoff.

Drömmen är förstås att komma på en insamlingarnas Angry Birds (eller Wordfeud), något som gör det roligt att skänka, gång efter gång.
Men där är vi ännu inte.

David Isaksson

Tip a Friend heading