Go to main navigation
Efya

Foto: Julia Björne

Musik

En stjärna på Ghanas himmel

Hiplife är en hybrid mellan den traditionella musikstilen highlife och nya elektroniska beats. Nu tar den Ghanas musik till lyssnare långt utanför landets gränser. OmVärlden har träffat Efya, en av Ghanas största popstjärnor.

Efya! Efya! Några killar som är ute och firar en fotbollsmatch ropar nedifrån gatan. De har sett Efya uppe på sin balkong där hon blir fotograferad av OmVärlden.

– Oftast går jag inte ut ens på balkongen. Det blir alltid så här, säger Efya och ler bakom solglasögonen. Hon blir ofta igenkänd av sina fans på Accras gator.

Efya, eller Jane Efya Awindor som är hennes fullständiga namn, är en av Ghanas största popstjärnor. Genombrottet kom för sex år sedan när hon kom tvåa i Stars of the future, den största musikshowen på tv. Efya representerar en ny generation artister i Ghana, som med ett välproducerat sound siktar på att bli kända utanför landets gränser. Den nya musikscenen brukar kallas hiplife. Från början var det en hybrid mellan highlife och hiphop. I dag går nästan all modern ghanansk musik med influenser från hiphop, RnB, soul, reggaeton och techno under namnet hiplife.

Ghanas musikaliska rötter går långt tillbaka. Highlifemusiken, som uppstod i Ghana, Sierra Leone och Nigeria, mixade traditionella rytmer med västerländsk musik och förknippas ofta med storbandsjazz. Highlife har också en speciell politisk betydelse för Ghanas invånare. Som soundtrack till landets självständighet i slutet av 1950-talet har musikstilen uppnått kultstatus med trumpetisten ET Mensah som främsta företrädare. Efter militärkuppen 1966 flyttade många ghananer till USA, England och Tyskland där influenserna från highlife spreds.

– Det finns troligtvis få länder med lika många skolade musiker som Ghana, säger Panji Anoff, musikpionjär och grundare av skivbolaget Pidgen music.

– Varenda liten kyrka, och det finns många, har en blåsorkester som spelar på söndagarna. I Accra hittar du liveband som spelar varje kväll i veckan. Även om elektronisk musik blivit stort spelar alla hiplifeartister med i olika liveband, säger Panji från sin soffa i den bohemiskt inredda lägenheten belägen på en av Accras exklusivaste gator. In och ut genom rummet kommer några kända artister, för att hänga eller gå till studion belägen i hans hus.

Under sent 1980-tal introducerades rap och amerikansk hiphop vilket snabbt gjorde succé. Ghana var under perioden fattigt, lett av en militärdikta-tur. När musiken rörde sig i riktning mot det elektroniska soundet var det praktiskt, eftersom det kostade mindre och gick snabbare att ställa upp några högtalare och koppla en mikrofon i stället för att montera upp en blåsorkester.

– Hiphopen slog igenom riktigt stort i Accra. Det var första gången unga människor fick en röst genom musiken. Fram till dess hade äldre män monopol på instrument, berättar Panji Anoff och tar ännu ett bloss på sin cigarett.

Så föddes hiplife. En hybrid mellan rap och highlife. Musikstilen som än i dag provocerar den äldre generationen i landet.

I Efyas lägenhet i en av Accras norra medelklassförorter pumpar RnB ut från högtalarna in i det sparsamt möblerade vardagsrummet. Den amerikanska superstjärnan Beyoncé sjunger om ”all the single ladies” vilket passar bra eftersom Efya delar lägenhet med ett gäng festglada tjejer i 25-årsåldern.

– När jag gick på mellanstadiet hörde jag Céline Dion och tänkte att wow! Hon sjunger fantastiskt! Sen började jag själv, säger hon, som började sjunga i kyrkan som barn.

Hon drar upp benen under sig i soffan innan hon fortsätter.

– Jag kallar min musik för afroneo-soul. Musiken kan låta helt olika live jämfört med inspelat. Man får anpassa konserterna efter vad publiken gillar. Samma låtar kan göras som jazz med ett femtonmannaband eller som elektronisk hiplife beroende på publiken, säger Efya.

Efyas musik låter som om den lika gärna, eller egentligen snarare, skulle vara producerad i USA. Låten Good morning från 2010 påminner om låtar av amerikanska soulstjärnorna Erykah Badu eller Lauryn Hill. Det är välproducerad soul långt från de trummor och lokala språk som många förknippar med västafrikansk musik.

– Amerikansk musik har influerat Ghana mycket. Men vi är afrikaner och även om jag gör en RnB-låt lägger vi på ett västafrikanskt trumbeat, eller sjunger på twi i stället för engelska. Och plötsligt finns en bit av Afrika i låten. Vi kan inte försöka låta som Usher och Jay Z. De är redan bäst på vad de gör. Vi ska göra vårt eget afrikanska sound, vilket kommer att låta tillräckligt bra för att resten av världen ska gilla det, säger hon och skriker till tjejkompisen att sänka volymen på Beyoncé.

På varje gata, i varje affär eller från varje köksfönster man passerar i Accra, hörs hiplife. Men sällan en kvinnlig röst. Att slå igenom på en mansdominerad musikscen är inte alltid lätt. Traditionellt har musiken varit männens terri-torium i det konservativa Ghana. Som kvinnlig stjärna får man vänja sig vid en mediebevakning fokuserad på vilka man haft sex med, när man förlorade oskulden och vad man haft på sig. Men en ny generation kvinnliga artister orädda för att sticka ut och ta för sig har gjort sig namn, förutom Efya till exempel rapparen Tiffany och sångerskan Raqel.

– De riktigt bra sångerskorna är ganska få. Marknaden är mansdominerad. Vi behöver fler kvinnliga musiker som gör avtryck, säger Efya.

Nu är Efya upptagen med att spela in sitt debutalbum som förväntas bli klart i april. Ibland åker hon till musikgrannlandet Nigerias huvudstad Lagos och gör spelningar med ett av sina band där. Och det är inte bara Efya som satsar på att bli stor utomlands. Snart kommer resten av världen att lyssna till musiken från Ghana.

Mia Laurén

Artikeln om hiplife kan du läsa i OmVärlden nr 2 2012. Finns att köpa i butik den 13 mars.

Tip a Friend heading