Go to main navigation
saihnorway.jpg

Den norska studentföreningen SAIH delar sedan 2013 ut priset Rusty Radiator till kampanjfilmer som de anser bygger på stereotypa bilder. Det hela började med att föreningen började lägga ut ironiska kampanjfilmer på youtube. En av dem är "Who wants to be a volounteer" som driver med okunniga volontärer som tror att de kan rädda Afrika.

Foto: SAIH Norway

PRISUTDELNING

Årets sämsta kampanjfilmer korade

Missvisande information, stereotypa bilder och orättvisa framställningar - nu är årets "rostigaste" kampanjfilmer utsedda och priset Rusty Radiator har tilldelats en välgörenhetskampanj som många har gått och nynnat på genom åren.  

Det norska studentförbundet SAIH har sedan 2013 delat ut priset Rusty Radiator till den kampanjfilm som varit sämst på att hålla sig borta från stereotypa framställningar av svält, krig och fattigdom. De nominerade bidragen är filmer som enligt juryn inte bara är rostiga i sin syn på välgörenhet, utan även kan bidra till att hindra långsiktig utveckling. Priset började delas ut efter att studentförbundets parodiska musikvideo Africa for Norway fick stor spridning på nätet och förra årets Rusty Radiator-vinnare var Concern Worldwide med sin kampanjfilm "Hunger Stops Here"

I videon syns en kvinna sittandes ute i gassande sol med ett livlöst barn i famnen och filmsekvensen följs sedan av korta klipp på svårt undernärda barn. Den norska juryn skriver i sin motivering: "Vilken mor skulle sitta med sitt lidande barn i solen utan att göra något?", och lyfter fram att en liknande kampanj aldrig skulle göras om det handlade om amerikanska barn.

Årets pris går till klassisk jullåt

I år är vinnaren i kategorin sämsta kampanjfilm Band Aid 30'. Trettio år efter att originallåten spelades in har Bob Geldof återigen samlat ihop ett gäng kändisar för att sjunga de välkända raderna "Do they know it's Christmas time at all?". Den här gången för att samla in pengar till kampen mot ebola. Resultatet är en video som fokuserar mer på kändisarna själva än något annat och ger sken av att kändisar kan rädda Afrika från ebola. "Förkastligt på alla sätt och vis", löd juryns dom.

Totalt nominerades tre kampanjfilmer till årets prisutdelning.

Även bästa kampanjfilmen belönas

Det är inte bara de som gjort en ordentlig flopp som får ta emot pris av SAIH. Studentförbundet delar även ut priset Golden Radiator, som utser de som genom sina filmer på ett innovativt sätt lyckas förmedla information och skapa engagemang. I år gick priset till White Helmets som genom en kort video beskriver hur de varje dag räddar liv i krigets Syrien.

Förra året var det Save the Children UK som belönades för filmen "Most Shocking Second a Day Video". Även då var fokus på konflikten i Syrien.

Här kan du se alla bidrag som har nominerats sedan priset började delas ut.

Text: Amanda Saveland

Tip a Friend heading