Go to main navigation
Rokia Traoré

Rokia Traoré är en av den afrikanska kontinentens starkast lysande stjärnor just nu.

Foto: Danny Willems

MUSIK

Mali: Hon spelar för fred

Trots en militärkupp, islamistiskt musikförbud och terrorattacker så fortsätter Mali att leverera några av kontinentens bästa musiker. OmVärlden har pratat med en av Malis mest firade musiker –  som bemöter våld med musik.

Rokia Traoré är så mycket mer än bara en musiker. Hon axlar arvet av en lång rad världskända maliska musiker – som Amadou & Mariam, Oumou Sangaré och Bassekou Kouyate – och använder strålkastarljuset för att skapa gemenskap.

– Kultur och konst är några av de viktigaste faktorerna för att göra framsteg i Afrika – och det kämpar jag för, säger hon till OmVärlden i samband med hennes konsert i Stockholm under Selam Festivalen. 

Rokia Traorés musik har rötter i traditionell västafrikansk musik och hon har flera gånger spelat i Sverige. Tidningen Lira beskriver hennes musik som ”vaggvisor för att bli klarvaken”. Diplomatdottern från Mali blandar många stilar – rock, blues och klassisk singer-songwriter tradition. Hennes senaste album ”Ne So” kom 2016 med drabbande texter om läget i Mali.

Rokia Traoré under inspelningen av hennes senaste album "Ne So" som betyder "Hemma hos mig". Foto: Danny Willems

Rokia Traoré anser att varje människa – var för sig – är ansvarig för att skapa en positiv utveckling, men det kan bara ske när vi agerar tillsammans. Och hennes arbete för att skapa dialog blir allt mer viktigt, både inom och utanför hennes hemland – när människor slits mellan religiösa, politiska och kulturella intressen.

– Hur vi tänker och agerar formar hur världen ser ut, så var och en är ytterst ansvarig för att göra skillnad, säger hon.

Jihadister har utfört flera dödliga attacker i Niger, Burkina Faso och Elfenbenskusten under 2016 och attackerna mot både civila och militära mål kommer sannolikt att fortsätta. Om fredsavtalet mellan Malis regering och den Tuareg-ledda rebellalliansen från 2015 rivs upp riskerar landet att falla tillbaka i en våldsspiral där islamistiska grupper återigen kan få fäste.

– Det är tillräckligt svårt som det är idag att jobba med konst och kultur, men det hade varit totalt omöjligt och Mali hade varit ockuperat av islamister, säger Rokia Traoré och syftar på musikförbudet som infördes i norra Mali under 2012 när islamistiska grupper införde sharia-lagar.

Hon arbetar så mycket hon kan i Mali för att vara en del av landets positiva utveckling. Foto: Danny Willems

Sedan 2009 har hon drivit stiftelsen Passerelle i huvudstaden Bamako. Stiftelsen ska få fler att engagera sig musikaliskt och driver både konsertlokal och musikskola. Hennes arbete har tvingats att avbrytas flera gånger, dels på grund av att hon blivit mamma, men också för att våldet i Mali har eskalerat. Men hon har alltid kommit tillbaka.

– Jag måste vara i Mali för att jag ska kunna ha möjlighet att bidra och bygga upp landet så att vi kan hantera våra egna problem i framtiden, säger hon och talar som om hon vore hela landets enade röst. Hon fortsätter:

– Publiken i Mali kräver mer än bara musik: de förväntar sig att jag tar både mina erfarenheter och resurser tillbaka till Mali för att göra saker bättre – så det är det jag försöker göra.

Sedan konflikten utbröt 2012 har nästan 170 000 maliska flyktingar sökt sig över gränsen till Burkina Faso, Mauretanien och Niger. Att se människor fly hennes hemland har gjort att hon har engagerat sig för flyktingar och sedan mars 2016 är hon goodwillambassadör för UNHCR i Väst- och Centralafrika.

Just nu tjänstgör över 300 svenska soldater och officerare i Mali. Insatsen är den farligaste av FN:s fredsbevarande insatser och 70 personer har dödats sedan 2013. Men trots våldet och hoten så har fortsätter musiken att strömma ut från landet tack vare artister som Rokia Traoré och hennes kollegor. 

Björn Widmark

Tip a Friend heading