Go to main navigation
iman scen 2.jpg

Scen ur filmen "Iman" som producerats med stöd av Swiss Institute.

Foto: Iman (2017)

KULTUR

Pånyttfödelse av sudanesisk film

Med hjälp från UNESCO håller en ny generation sudanesiska filmmakare på att återuppliva landets stagnerade filmindustri. Nya filmer skapas och gamla biografer rustas upp.

Efter decennier av försummelse och stagnation görs nu försök att återuppliva Sudans filmskapande tradition. De flesta av landets biografer har bommat igen eller sålts och bytt verksamhet. Enligt Al Jazeera är bara en av 14 tidigare större biografer i huvudstaden Khartoum fortfarande i bruk.

Detta försöker bland annat organisationen Swiss Initiative ändra på. Med stöd från UNESCO leder den egyptiske filmaren Ahmed Mohsen från Swiss Initiative ett större projekt som går ut på att stötta den nya sudanesiska generationen filmmakare och filmintresserade till att återuppliva filmskapandet i landet och ta gamla biografer i bruk.

– Vi har jobbat i Sudan sedan 2014 med att stötta existerande kulturcenter och bistå med teknisk support, pengar och kunskap. Vi har ordnat filmfestivaler, workshops, konferenser, med mera, säger Ahmed Mohsen.

Genom projektet ”8 Films” har man särskilt stöttat åtta unga sudanesiska filmmakare och gett dem möjlighet att göra sin första långfilm. En av filmerna, Iman, skildrar fyra unga sudaneser från olika delar av samhället som genom olika omständigheter dras mot en våldsam radikalisering.

Gamla biografer håller också på att rustas upp. Först att öppna är El Safiya-biografen i Bahri strax norr om huvudstaden Khartoum.

– Det är en biograf från sena 50-talet med underbar arkitektur. Den kommer att bli ett kulturnav, men vi kan inte fylla programmet bara med sudanesiska filmer utan kommer att visa egyptisk film, Nollywood från Nigeria, filmer från Tanzania, europeisk film, och förstås även amerikanska filmer, säger Ahmed Mohsen.

El Safiya-biografen i Bahri. Foto: Swiss Institute

 

Nytt kulturellt utrymme

De tidiga sudanesiska filmmakarna på 60- och 70-talet var beresta, många hade studerat film i östblocket och återvände sedan till Sudan och gjorde filmer som bland annat utforskade sudanesisk och afrikansk identitet, förklarar Ahmed Mohsen.

– Det var filmer som nådde ut internationellt, och på samma vis vill vi i dag skapa film som fungerar ute i världen. Filmen ”Imam” har visats på flera festivaler i Europa och USA. Samtidigt är det förstås viktigt att inte förbise den inhemska biopubliken.

Trots att Sudan är en diktatur finns det i alla fall för kulturarbetare en viss frihet, menar Ahmed Mohsen.

– Den nya generationen filmskapare har getts ett nytt utrymme, och hela tiden vinner de mer frihet och trovärdighet. I sina filmer tar de sig an alla möjliga problem, inte bara politiska utmaningar utan också sociala och ekonomiska problem. Men som med alla filmskapare i den här regionen så finns det stora tekniska och ekonomiska utmaningar i deras arbete.

Axel Kronholm

Tip a Friend heading