Go to main navigation
Patong-Beach-Phuket-Thailandia.-Author-jbremer57.-Licensed-under-the-Creative-Commons-Attribution-Share-Alike-600x330.jpg

Patong beach, Phuket, i Thailand. Ett resmål som många svenska charterresenärer väljer.

Foto: jbremer57/Creative commons-licens

nyhet

17 timmars arbetsdag och ingen semester på ”svenskhotell” i Thailand

I år beräknas 70 000 svenskar åka till Thailand med någon av de tre charterjättarna Apollo, Ving eller Fritidsresor. Men samtidigt som företagen utlovar sköna semesterdagar för svenska turister utnyttjas burmesiska migrantarbetare på hotell som resebolagen har avtal med.

För tre år sedan släppte Fair Action i samarbete med Schysst resande en rapport som visade på mycket dåliga arbetsförhållanden för hotellarbetare i Thailand. Nu släpper organisationerna en ny rapport, No Holidays for the Burmese, som pekar på att villkoren fortfarande inte har förbättrats. Särskilt inte för burmesiska migrantarbetare i Thailand som jobbar inom hotellbranschen.

– Det är förvånande med tanke på att vi lyfte fram liknande problematik i vår tidigare granskning och kommunicerade det med Apollo, Ving och Fritidsresor. De har känt till att de här kränkningarna sker och att Thailand är ett högriskland, och ändå ser det inte bättre ut idag, säger Amanda Söderlund, researcher på Fair Action som har tagit fram rapporten.

Saknar rätt till semester

I rapporten, som bygger på 29 intervjuer med burmesiska migrantarbetare, framgår att hälften av hotellarbetarna får betalt mindre än minimilönen på 300 baht/dag samtidigt som många arbetar mer än 8 timmar om dagen. Flera intervjupersoner uppger att de har arbetspass på mellan 14 till 17 timmar och saknar rätt till semester.

– Det är väldigt tuffa villkor. Dessutom finns det en stor rädsla och oro hos personalen eftersom maktförhållandet mellan de anställda och arbetsgivaren är så ojämnt, säger Amanda Söderlund.

För burmesiska migrantarbetare är det svårt att bevisa när ens arbetsvillkor bryter mot thailändsk lagstiftning eftersom de sällan får ett skriftligt anställningskontrakt. Dessutom betalar många burmeser höga summor för att få hjälp att ordna arbetstillstånd i Thailand. Arbetstillståndet är sedan knutet till ens arbetsplats, vilket gör det svårt för den anställde att lämna en utnyttjande arbetsgivare.

Resebolagen kommenterar rapporten

De migrantarbetare som har intervjuats i rapporten har alla varit anställda av hotell som har avtal med Apollo, Ving eller Fritidsresor. I en skriftlig kommentar till rapporten skriver de tre resebolagen att de tar till sig av uppgifterna som påvisas, men påpekar samtidigt att majoriteten av de svenskar som åker till Thailand gör det på egen hand och att det krävs mer än att tre researrangörer ställer krav på sina hotellsamarbetspartners för att hållbara förändringar ska ske.

Amanda Söderlund menar dock att charterbolagen har en viktig roll i att påverka villkoren för de hotellanställda.

– Om 70 000 svenskar åker till Thailand med charterjättarna varje år så har man ett stort ansvar, men också en stor möjlighet att påverka, säger Amanda Söderlund.

I sin kommentar hänvisar resebolagen även till hållbarhetsmärkningen Travelife som ska främja hållbarhet i resesektorn. Apollo, Ving och Fritidsresor är alla knutna till systemet, men som OmVärlden tidigare har skrivit om visar en rapport från tidigare i år att certifieringen inte inneburit någon förbättring vad gäller arbetsvillkor för de hotellanställda.

Text: Amanda Saveland