Go to main navigation
swar-webb.jpg

Foto: Stockholm International Water Institute

NYHET

Svenska klädföretag kan vinna hållbarhetspris

Indiska, KappAhl och Lindex har medverkat till att minska vattenanvändningen i 42 indiska textilfabriker med 586 miljoner liter på två år. Förutom effektivare utnyttjande av resurserna har även fabrikerna blivit mer lönsamma. Det Sidafinansierade projektet SWAR (som de svenska klädföretagen varit en del av) är nominerade till hållbarhetspriset GLASA. 

Ungefär 750 miljoner människor i hela världen saknar tillgång till rent vatten. Det är nästan var nionde människa. En av de största vattenbovarna är textilindustrin. Därför valde styrelsen för hållbarhetspriset GLASA (The Global Leadership Award in Sustainable Apparel) att i år uppmärksamma projekt som försöker blir mer effektiva i sin användning av vatten inom klädindustrin.

Bland de fem finalisterna finns det Sida-finansierade projektet SWAR (Sustainable Water Resources Management) med. Under perioden 2013-2014 minskade 42 textilfabriker sin vattenanvändning med 284 miljoner liter vatten per år, tack vare projektet.

– För oss är det väldigt hedrande att GLASA uppmärksammar det här projektet. Framför allt för alla de människor som lagt ner så mycket energi i projektet. Det är så kul att få representera de tusentals indier som dagligen arbetar på fabrikerna för att det ska bli bättre och mer effektivt, säger Rami Abdelrahman, programansvarig på Stockholm International Water Institute (SIWI) och projektledare för SWAR.

Svenska modeföretag bakom projektet

Förutom SIWI ingick även de svenska modeföretagen Indiska, KappAhl och Lindex i SWAR-projektet.

– Redan 2010 kom olika svenska företag till oss och berättade att de hade svårt att förstå vattenproblematiken. De hade jobbat med sociala frågor länge, men det största problemet är nu vatten.

Samarbetet med företagen resulterade i gemensamma riktlinjer för hållbar vattenanvändning i produktionsprocesser. SIWI föreslog att riktlinjerna skulle implementeras praktiskt på underleverantörernas fabriker, vilket de tre företagen gick med på.

Projektet finansierades till 50 procent av SIDA och 50 procent av klädföretagen. Rami Abdelrahman berättar att projektet till stor del handlade om att utbilda fabrikanterna kring hållbarhet och lönsamheten i mer effektiv hantering av vatten, energi och kemikalier.

765 procents avkastning

– Vi anpassade riktlinjerna efter varje fabrik och som fick sin egen plan och olika projekt som de själva kunde investera i. Bara på ett år fick de 765 procents avkastning på investeringarna, berättar Rami Abdelrahman och fortsätter:

– Det var mycket viktigt för projektet att vi satte människan i centrum. Vi hade egna och utbildade konsulter på plats, som var med och besökte fabrikerna och utbildade folk på fabriksgolven också. Nu kan alla i hela produktionsprocessen vikten av att vattenfrågan.

Nu lanseras projektet också på fabriker i Turkiet, Kina, Etiopien och Bangladesh. Fler svenska företag har anslutit sig och idag är 20 stycken inblandade. Sida ger fortsatt stöd till 2017. Målet är att implementera riktlinjerna och åtgärdsplaner på 120 fabriker per år i de fem länderna.

– Nu har vi resultaten och vi vet att modellen som vi har fungerar. Men däremot är det stora kulturella skillnader i de olika länderna och det måste vi anpassa modellen efter.

Text: Victoria Gillberg