Go to main navigation
haiti.jpg

Dödssiffran på Haiti, efter orkanen Matthew, fortsätter att stiga och organisationer världen över har satt in hjälpinsatser. Men bland haitier gror en misstro mot utländska hjälp- och biståndsorganisationer efter tidigare skandaler.

Foto: Andres Martinez Casares/TT

NYHET

Misstro mot hjälporganisationer på Haiti

Dödssiffran på Haiti efter orkanen Matthew fortsätter att stiga och organisationer världen över sätter nu igång med att bekämpa koleraepidemin samt få ut vatten och mat. Men bland haitier gror en misstro mot utländska hjälp- och biståndsorganisationer efter tidigare skandaler.

Enligt FN har nu över tusen människor rapporterats döda. Minst en miljon är drabbade av orkanen och en tredjedel av befolkningen behöver akut hjälp med att få mat, vatten och boende. Haitier har vädjat efter hjälp, men också gått ut och varnat för att skänka pengar till amerikanska Röda Korset, ARC. 

Haitiers förtroende för ARC, och för biståndsorganisationer överlag, skadades rejält i fjol när det i amerikansk media publicerades en undersökning som påstod att ARC hade slösat bort stora summor pengar i hjälparbetet under jordbävningen år 2010. National Public Radio i samarbete med ProPublica rapporterade att Röda Korset hade samlat in närmare en halv miljard dollar i donationer, men att man med pengarna inte lyckats bygga fler än sex hus.

Orättvis kritik?

Amerikanska Röda Korset har försökt bemöta kritiken i undersökningen. När det gäller antalet hus som byggdes så menar ARC att man inte fick tag på tillräckligt med mark för att bygga nya hus och lade därför om strategin för att i stället subventionera hyreslägenheter, renovera befintliga hem och hjälpa människor att reparera sina egna hem. 

Förklaringarna verkar dock inte ha bitit och upprördheten över den bristande transparensen i ARC:s rapportering om hur medlen använts har satt spår. På sociala medier har haitier och andra nu, i samband med orkanen Matthew, uppmanat människor att inte donera pengar till just American Red Cross. 

”Under dagarna som kommer lär många av er skriva till mig och fråga hur ni kan ’hjälpa Haiti’. Ge inte till American Red Cross” skrev en kvinna på Twitter.

I stället har människor listat olika lokala haitiska organisationer som man kan donera till. Ofta nämns också ett fåtal internationella organisationer som anses vara pålitliga, som Läkare utan gränser.

Handlar om brist på tydlig kommunikation

Svenska Röda Korsets katastrofchef, Ylva Jonsson Strömberg, säger att man blivit bättre på kommunikation och transparens inom det humanitära arbetet och att det är en utveckling som behöver fortsätta.

– Vi är i ett skifte just nu som är oerhört viktigt. Den traditionella bilden är att vi flyger in, kastar ut det vi tycker människor behöver och sen åker hem. Men så fungerar det inte längre. Vi lägger väldigt mycket arbete på att göra ordentliga behovsanalyser och bedömningar och ha kommunikation med de drabbade. Och just den dialogen med de utsatta, ihop med tydlig kommunikation och transparens, är otroligt viktigt.

Det var just den kommunikationen som brast under insatsen i samband med 2010 års jordbävning, menar Ylva Jonsson Strömberg. 

– Där fallerade ju amerikanska Röda Korset i Haiti. Man lyckades inte få folk i Haiti att förstå varför man aldrig byggde de där husen, eller att det man gjorde i stället faktiskt var ett bättre tillvägagångssätt. Som aktörer som kommer utifrån måste vi lägga tid på behovsbedömning och inkluderande processer så folk känner att dom är med och förstår vad vi gör, säger hon.

Det finns förstås en risk för att hjälp- och biståndsorganisationer generellt drabbas av den skepsis och misstänksamhet som uppstått i samband med skandalerna runt amerikanska Röda Korset. Robert Höglund, kommunikationsansvarig på Oxfam i Sverige, tror att risken är mindre om man främst arbetar via lokala partner. 

– En förutsättning för att kunna göra ett gott arbete är att det finns förtroende för organisationen. Nu i den akuta fasen har vi egen personal, men annars jobbar vi mycket med mindre organisationer som är hårt rotade i lokalsamhället. Då finns det en direktkoppling till samhället som gör att vi nog kan hantera det problemet bättre än någon som bara har egen personal på plats ett tag och sedan drar därifrån, säger han.

 

Axel Kronholm