Go to main navigation
RS10114_Eva Hild holding the Award Sculpture in clay-lpr.jpg

Eva Hild har skapat priset till Right Livliehood Award som tillverkats av nedsmälta vapen.

Foto: Tony Hultén

NYHET

Konstnären Eva Hild bakom årets pris till Right Livelihood Award

Skulptören Eva Hild har skapat priset som ska delas ut till årets mottagare av Right Livelihood Award. Priset är tillverkat av nedsmälta illegala vapen från Centralamerika och delas ut vid en prisutdelning den 3 december.

Eva Hild hyllas som en av Sveriges främsta skulptörer och har ställt ut sina verk i bland annat Hong Kong, New York och Paris. Hon arbetar vanligtvis i lera och skapar skulpturer i större format. I våras tackade hon ja till det ideella uppdraget att skapa det nya priset för Right Livelihood Award.

Jag kände direkt att jag ville vara med på det här. Det är ett uppdrag som är så frånskilt min egen verksamhet och de institutioner där jag verkar och samtidigt ett väldigt fint sammanhang att få vara del av. Jag blev såklart jätteglad över att få frågan och det kändes både ärorikt, lärorikt och intressant att få vara en del av priset, säger Eva Hild till OmVärlden.

Priset är skapat av det speciella materialet Humanium Metal, ett initiativ startat av den svenska biståndsorganisationen Individuell Människohjälp. Syftet med initiativet är att minska vapenvåldet i världen och att bygga fredliga och inkluderande samhällen.

Läs mer: Jag köper gärna en skulptur av smälta vapen

Materialet är gjort av vapen som beslagtagits i Centralamerika och smälts ner under övervakning av lokala myndigheter. Därefter har råvaran förädlats för att göra metallen tillgänglig för massproduktion av fredliga föremål.

Humanium Metal kallas för världens mest dyrbara metall eftersom destruktionen av illegala skjutvapen bidrar till att rädda människoliv. Hittills har 6 000 vapen smälts ned inom projektet. För Eva Hild var det första gången hon arbetade med metallen i skapandet av priset för Right Livelihood Award.

– Materialet blev en spännande kontrast till de mjuka former som är representativa för mig och mina verk. Man kan tolka in en önskan om en öppen värld i flödet och rörelsen i mina verk. Humanium skapade en helt annan kontext där två uttryck möttes i skulpturen – den hårda metallen från en våldsam värld, och min inre värld, som representerar det mänskliga. Det blev ett möte mellan det tekniska och det humanistiska som var väldigt spännande när det tog form. 

Vad symboliserar skulpturen för dig?

– De flödande formerna handlar om en kropp i rörelse, där delarna hänger ihop. Hålrummen ger flöde och genomsiktlighet. Jag vill att priset ska vara enkelt i sin utformning för att uppfattas som en symbol. 

Det nya Right Livelihood-priset kommer för första gången att delas ut vid en direktsänd prisutdelning i Stockholm den 3 december. Då hyllas årets mottagare av priset: människorättsförsvararen Nasrin Sotoudeh (Iran), medborgarrättsjuristen Bryan Stevenson (USA), urfolksaktivisten Lottie Cunningham Wren (Nicaragua) och demokratiaktivisten Ales Bialiatksi och hans organisation Vjasna (Belarus). 

– Jag tycker det är extra roligt att mina verk kommer hamna i hem som inte liknar de vanliga placeringarna i form av offentliga miljöer eller andra konstsammanhang. På ett sätt önskar jag att kunde få följa mina verk och vara en fluga på väggen. Det hade varit spännande att få se hur de här människorna arbetar och i vilken miljö min skulptur hamnar, säger Eva Hild.  

Läs också om förra årets prisskulptur

Susanna Sköld