Go to main navigation
air_france.jpg

Flygbolaget tar emot finansiellt stöd från franska staten i utbyte mot att de lägger ner fem inrikeslinjer från flygplatsen Orly, utanför Paris.

Foto: Shutterstock

NYHET

Frankrike förbjuder korta inrikesflygningar

Frankrike kan anta en ny lag som förbjuder korta inrikesflygningar. Den nya lagen gäller fem sträckor som kan nås med tåg på mindre än 2 timmar och 30 minuter. Samtidigt görs investeringar i nya terminaler och flyglinjer. 

Med den nya lagändringen som ska förbjuda korta inrikesflygresor vill regeringen sänka koldioxidutsläppen för att ha större möjlighet att nå målet om att minska landets utsläppsnivåer med 40 procent till 2030, i jämförelse med nivåerna år 1990. Lagförslaget har röstats igenom i nationalförsamlingen, men det krävs ytterligare två formella omröstningar innan lagen kan träda i kraft.

Nyheten tillkännagavs strax efter att regeringen beslutat att fördubbla sitt statliga stöd till flygbolaget Air France-KLM. I praktiken innebär det nya lagförslaget att 5 av 108 inrikeslinjer för flyg kommer att förbjudas. Totalt utgör de nedlagda linjerna bara 4,5 procent av Frankrikes alla inrikeslinjer. Linjerna som berörs utgår från Paris Orly till städerna Bordeaux, Lyon, Nantes och Rennes, samt från Lyon till Marseille.

Rapport kritisk till effekterna

Enligt en rapport av bland andra organisationerna WWF och Greenpeace innebär de nedlagda linjerna en utsläppsminskning med 0,8 procent av alla flyg som lyfter från franska flygplatser. De påpekar också att alla de nedlagda linjerna, utom Lyon-Marseille fortsättningsvis kommer att trafikeras via den andra flygplatsen i Paris, Charles de Gaulle (CDG). På CDG bygger man dessutom en ny terminal med målsättningen att öka flygtrafiken.

Miljöorganisationerna föreslår att alla inrikesflyg till orter som kan nås på mindre än 5-6 timmar med tåg borde läggas ner. De skulle ge en utsläppsminskning för franska flyg på 4,5-6,2 procent.

Susanna Sköld
Erik Halkjaer