Go to main navigation
Feed Africa

Bilden ovan är hämtad från Rusty Radiators satiriska reklamfilm.

Foto: SAIH/iKind Media

nyhet

Hissa och dissa välgörenhetsfilmer

Priset ”Rusty Radiator” och ”Golden Radiator” delas årligen ut till de kampanjfilmer för välgörenhet som lyckats sämst respektive bäst med att hålla sig borta från stereotypa bilder av svält, krig och fattigdom. Nu kan du se årets nomineringar i båda kategorierna och rösta på vilken film du tycker förtjänar ett rostigt, eller ett gyllene element.

I kategorin Rusty Radiator finns fyra nominerade filmer. Den första kommer från Concern World Wide och svämmar över av exploaterande och stereotypa framställningar av svältande små barn. Nominerad nummer två kommer från Rädda Barnen USA. I filmen berättar fotomodeller om svält, krig och elände. Den tredje filmen kommer från Christian Children´s Fund Canada som ”vann” förra året: En vit medelålders man berättar vad fattigdom är, medan ledsna små barn tittar storögt in i kameran. Filmen slutar med att lilla Maria säger ”jag är hungrig”.

Men det sista bidraget, från Feed a Child, kanske är det mest bisarra. En vit kvinna i en flott våning äter frukost, lunch och middag följd av en afrikansk liten pojke som hon matar med småbitar likt en hund, allt till tonerna av Månskenssonaten.

I kategorin Golden Radiator är det tre nominerade. Rädda Barnen får här en chans till revansch genom sin #savesyraschildren-kampanj. Det andra bidraget är från norska SOS Barnbyar och använder ett dolda-kameran-grepp: En pojke sitter utan jacka och fryser på en busshållplats men får hjälp av medmänniskor som erbjuder sina egna kläder för att värma honom.

Den tredje organisationen som har chans att vinna det gyllene elementet är Oxfam. Deras film handlar om en afrikansk kvinna som tack vare hjälp från Oxfam har kunnat hjälpa sig själv och snart är självförsörjande risbonde.

Rusty och Golden Radiator delas ut av den norska studentorganisationen SAIH som arbetar med att främja utbildning i utvecklingsländer samt att sprida nord/syd information i Norge.

År 2012 gjorde organisationen musikvideon Africa for Norway som en parodi på Band Aid. Videon gick ut på att det var så kallt i Norge att afrikaner kände sig manade att samla in element till de stackars frusna nordborna. Och så föddes priset Rusty/Golden radiator.

Anna Nilsson