Go to main navigation
Get

För några år sedan blev geten en uppmärksammad julklapp.

Foto: ActionAid

NYHET

Julen – den viktigaste insamlingstiden

Köp en hälsoklinik i Somalia till mormor i jul. Eller varför inte en skyddsutrustning mot ebola. Valmöjligheterna är många och konkurrensen är stenhård när bistånds- och insamlingsorganisationerna försöker locka till sig dina julklappspengar. 

Organisationerna har hårdlanserat sina julkampanjer – med förhoppningen att de ska förmå svenskarna att lyfta blicken från prylhetsen och i stället ge en gåva till någon som behöver den mer.

För organisationerna är julen den viktigaste tiden för insamling. Ungefär 50 procent av de gåvor som Röda Korset får in genom sin webbshop samlas in under december och situationen ser ungefär likadan ut även för många andra organisationer.

– Vi ser verkligen att viljan att ge ökar stort inför julen, säger Anna-Karin Modén på Läkare utan gränser.

Utbudet av julgåvor är stort. Nästan alla organisationer erbjuder någon form av gåva att ge bort till nära och kära. Från pennor, vaccin och fotbollar till vinterkläder, barnmorskor och årets nyhet – skyddsutrustning mot ebola. De flesta kan hitta någon favorit i det stora utbudet.

Röda Korsets matpaket till Syrien kan vara ett alternativ. Organisationen nominerade matpaketen till ”Årets julklapp” 2014, men förlorade mot ett digitalt så kallat aktivitetsarmband. 

– Det som var viktigt för oss var att skapa diskussion och att få folk att reflektera kring det materiella – att tänka lite på dem som inte har något, säger Malin Barnö, kampansvarig för insamlingar på Röda Korset.

Den som har lite mer pengar budgeterade till årets julklappsinköp kan, för dryga 200000 kronor, skänka en fyrhjulsdriven bil till Unicefs verksamhet och på så sätt hjälpa organisationen att bättre kunna nå ut med förnödenheter. Eller så kan man ge ett bidrag till att driva en hälsoklinik i Somalia som är ett av de länder i världen där sjukvården är allra mest eftersatt. En klinikgåva kostar omkring 22000 kronor per månad.

Även i år finns förstås getterna som på senare år varit ett populärt inslag i många av organisationernas julkampanjer. För ActionAid har geten, tuggande på ett presentsnöre eller inslagen i ett paket, nästan blivit till en symbol för organisationen. Förra julen kunde OmVärlden dock avslöja att en get inte alltid är en get. Många organisationer gav en symbolisk get snarare än en äkta – något som ofta är svårt för givaren att förstå. 

Axel Matson, på den ideella föreningen Charity Rating som varje år ger ut en ideell julklappsguide, menar att det i sig inte är problematiskt att gåvor inte är öronmärkt för ett 

visst ändamål trots att de marknadsförs på det sättet. Detta beror på att organisationerna ofta är långt mer insatta i de behov som finns än de flesta givare. Problemet som han ser är snarare bristen på information.

– Problemet uppstår när det inte tydligt framgår att gåvan är symbolisk snarare än en faktisk produkt, säger Axel Matson.

I de fall där gåvan faktiskt är öronmärkt kan andra problem uppstå. Skulle behovet inte längre finnas kvar samtidigt som de öronmärkta gåvorna inte använts fullt ut får dessa pengar då inte omfördelas till andra ändamål. Men Röda Korset menar att risken att den situationen skulle uppstå är liten eftersom behoven är så pass stora.

– Bara för några veckor sedan skickade vi 18 miljoner kronor till Syrien – det räcker till en månads matleveranser. Vi skulle kunna få hur många matpaket som helst utan att det skulle vara tillräckligt, säger Malin Barnö. 

På Unicef, där gåvan som ges alltid motsvarar den faktiska produkten, finns en lösning om de insamlade gåvorna skulle överstiga det faktiska behovet.

– Är det så att det till exempel inte behövs vinterkläder längre kommer vi i stället se till att en liknande produkt skickas till de barn som är i behov av stöd, säger Per Westerberg, vice generalsekreterare på Unicef.

Sofia Fellbo