Go to main navigation
Thailand FN

Den billiga drömsemestern finns för många i Thailand.

Foto: Jonas Gratzer

NYHETer

Svenskt charterbolag utnyttjar underbetalda arbetare

Varje år reser hundratusentals svenskar med lågprisresor till Thailand. Deras semestrar görs möjliga av de tusentals migrantarbetare som arbetar under slavliknande förhållanden. OmVärlden kan avslöja att det svenska charterbolaget Ving drar nytta av traffickingoffer på ett hotell i Phuket. 

I hjärtat av den thailändska ön Phukets turistdistrikt kantas gatorna av go-go flickor och isberg fulla av färsk fisk och skaldjur. Britter, ryssar och skandinaver flyger fallskärm eller båt eller sträcker ut sina kroppar i den vita sanden.

Vad få känner till är att turistparadiset inte skulle fungera utan de tusentals migrantarbetare som utnyttjas hårt på hotell, tvätterier och barer, byggen och i fiskeindustrin. Bara i Phuket uppskattas migranterna vara 700 000, det är dubbelt så många som den thailändska befolkningen i området.

OmVärlden har träffat en hel rad traffickingoffer från Burma som arbetar för att Phukets turistindustri ska fungera. De vittnar alla om fattigdom, tvångsarbete och utpressning.

På ett hotell som det svenska charterbolaget Ving använder är merparten av personalen från Burma. Flera av dem är offer för trafficking och de tvingas att betala av stora skulder till de människosmugglare som en gång förde dem till Thailand. Deras löner räcker inte till det mest nödvändiga och de saknar anställningsskydd och många saknar arbetstillstånd.

Enligt Amy Smith på organisationen Fortify Rights i Bangkok, vilar ett stort ansvar på de utländska semesterarrangörerna.

– Svenska resebolag och andra måste ställa högre krav på att lokala aktörer skyddar migranternas rättigheter, annars bidrar de till att slaveriet fortsätter. Ingen borde kunna, eller vilja semestra i skuggan av exploatering och övergrepp, säger hon

Den svenska researrangören Ving driver tre hotell i egen regi på Phuket. De har alla hållbarhetscertifikat från organisationen Travelife. Men Ving tar inget ansvar för de migranter som arbetar på de övriga drygt 40 hotell i området som bolaget marknadsför och säljer resor till.

– Tyvärr är det svårt att kontrollera. Det vi gör, och kan göra, är att försöka påverka våra partners och agenter i rätt riktning, säger Vings informationschef Magdalena Öhrn i ett skriftligt svar till OmVärlden

Chefen på hotellet som Ving anlitar vill inte kommentera arbetssituationen och löner för migrantarbetarna. Men hon bekräftar att hotellet inte utfärdar några anställningsavtal.

– Den som är nöjd stannar. Den som inte är det får gå, säger hon. 

Kalle Bergbom.

Texten är en del av en större granskning av Thailands turistindustri. Du kan läsa ett udrag ur granskningen här.