Go to main navigation
Tova Jertfelt Illustration Krönika Redaktion

Illustration: Tova Jertfelt

Tova Jertfelt: ”De tidningar som vågar vara lite mer konstnärliga kommer att växa”

I det nya digitala landskapet betyder bild och form allt mer. Dagens formgivare måste både klara av att tackla teknikförändring och samtidigt vässa den grafiska formen. Möt OmVärldens redaktionsmedlem, Tova Jertfelt, digital formgivare och konstnär, aktuell med en vernissage om ensamhet.

Vem är du?

– Jag jobbar med allt som är visuellt. Utbildade mig på Konstfack och gick ut 2016, sedan dess har jag jobbat på med illustrationer, animeringar, film och webb.

Du har ett starkt engagemang för världen – varför valde du att bli formgivare?

– Kanske det började med mitt dop. Jag döptes i vatten från hela världen och kanske blev jag då en världsmedborgare av misstag. Skämt åsido, men jag har växt upp i ett hem där både engagemang för mänskliga rättigheter och konstnärlig kreativitet har uppmuntrats. Jag bestämde mig tidigt att oavsett vad jag skulle göra så vill jag bidra till en bättre värld. Formgivning är mitt verktyg.

Vilken fråga engagerar dig mest ju nu?

– Jag bodde ett tag i Sydafrika och det öppnade upp ögonen för mig kring frågor som kolonialism, kapitalism, rasism, segregation och vit blindhet. Rådande maktstruktur suger! Sedan har jag alltid varit engagerad i funktionsvarierades rättigheter, jag tycker den frågan glöms bort i det normkritiska Sverige.

Vad kan konst och form spela för roll i den globala utvecklingen?

– Jag anser att konstnärens uppgift är att visualisera en bättre framtid ­– och sedan är det upp till oss alla att försöka nå den framtiden. Kultur är viktigt för demokratin.

Varför ska man läsa OmVärlden? 

– För att den inte är en tidning som fokuserar på sensationella nyheter eller som opererar utifrån närhetsprincipen. OmVärlden försöker, och lyckas, med att beskriva hur världen ser ut idag och beskriver hur bistånd fungerar eller inte fungerar, och vågar vara kritisk. Jag har lärt mig enormt mycket under min tid på redaktionen genom att läsa innehållet.

Du är konstnär också och har snart vernissage för din utställning “Amidst Everything and Nothing”, vad handlar det om?

– Det är en serie abstrakta tryck som är en del av ett större arbete där jag experimenterar med ensamhet. Utställningen handlar om min egna ambivalenta inställning till havet. Det kommer bli roligt och är öppet för alla. Från 4-18 maj är det igång på Hötorgsterassen i Stockholm.

Hur tror du media och konst kommer samverka framöver?

– Jag har hört att människor bara kommer ihåg ungefär 30 procent av vad de läser, men 80 av vad de ser och gör. Det finns mycket makt i bild ­­­– och dess spridning. Det innebär också ett ansvar för att vi inte sprider falska eller stereotypa bilder. Jag tror att dagsmedia snart kommer återupptäcka värdet av illustration. Bild betyder enormt mycket för en artikel och jag tror att de tidningar som vågar ta risken att bli lite konstnärligare är de som kommer växa och bli ihågkomna, som Omvärlden! 

Vilken chans har OmVärlden att nå din generation av unga, globalt intresserade? 

– Jag tror vi har en bra chans! Vi är en rätt ung redaktion och vi har en massa energi. Plus att intresset för våra frågor bara verkar växa. Det är peppande!

Ylva Bergman