Go to main navigation
Mohamed Sulaiman Västsahara

"Europa har starka band med Västsahara, det var en spansk koloni och det ligger nära Kanarieöarna men samtidigt glöms människorna – Sahrawierna – bort" säger konstnären Mohamed Sulaiman.

Foto: David Isaksson

INTERVJU

Konsten är Mohamed Sulaimans fristad och vapen

Tiden går, Västsahara har varit under ockupation i över 40 år. Europa sviker, tycker Mohamed Sulaiman, konstnär och sahrawier, som är uppväxt i ett flyktingläger i Algeriet och som vill väcka världen med sin konst.

Han har konsten i blodet. Pappa, mormor, faster – alla uttryckte sig på olika kreativa sätt, genom hantverk, poesi och måleri. Mohamed Sulaiman gillar att expermintera och gör lite av varje.

– Jag har jämt så många bollar i luften. Jag växte upp i den där kreativa atmosfären och med en muntlig kultur, det var inget jag lärde mig i skolan, säger Mohamed Sulaiman när OmVärlden träffar honom i Stockholm där han är för att delta i ett samtal om konstens roll i motståndet mot ockupationsmakten. 

Under hösten spenderade Mohamed Sulaiman några månader i Finland efter att ha fått ett konststipendium. Här ställer han ut fotografier om sin pappa på Myymälä2 Galleri i Helsingfors. Foto: Mohamed Sulaiman

Mohamed Sulaiman är uppväxt och bor i ett tält i ett flyktingläger, Samara Refugee Camp, i sydvästra Algeriet tillsammans med sina föräldrar. 

En vanlig dag börjar medatt göra te.

– Det är en viktig del av vår kultur, det är en ceremoni, berättar han.

Hans pappa försvinner sedan i väg till en liten affär han driver på marknaden i lägret, medan hans mamma tar hand om deras trädgård. Och Mohammed går i väg till sin studio, Motif Art Studio.

– Lägret drabbades av kraftiga översvämningar 2015 och mitt rum rasade samman. Konstprojekt och böcker förstördes, då bestämde jag mig för att bygga en studio.

Det märks att han är stolt. Han har byggt den på egen hand av material han hittat i lägret. 

– Folk tyckte först att jag var lite konstig som tog till vara på andras skräp, och min mamma var inte helt nöjd med att få en massa bröte utanför dörren. 

Ett annat signalement han har i lägret är att han brukar ta sig runt på cykel. 

– Folk ser cykeln mest som en leksak för barn och kunde inte förstå varför en universitetsutbildad respektabel man som jag cyklade.

Men som med alla förändringar så brukar det ge med sig över tid.

– Ja, över tid så höjde inte folk på ögonbrynen längre och i dag så kommer folk till min studio för att prata eller använda mina verktyg. Det har blivit en slags mötesplats och en bro mellan människor, säger Mohamed Sulaiman som ibland håller workshops i studion eller bjuder in andra konstnärer.

Ett kaligrafi-porträtt av Right Livelihood-pristagaren Aminatou Haidar av Mohamad Sulaiman. Kalifgrafin består av en dikt av poeten Bashir Ali och handlar om mod och aktivism i Västsahara. Foto: Mohamed Sulaiman

Mohamed Sulaiman reser en hel del och samarbetar med konstnärer över hela världen – samtidigt är han en del av krisen i Nordafrika och Marockos långvariga ockupation av Västsahara.

– Det är egentligen en konstig situation. Ja, ockupationen av Västsahara pågår men inte för oss som bor i lägret. Vi är begränsade för att vi lever i ett flyktingläger men vi tvingas inte göra saker vi inte vill, vi är ändå relativt fria.

Läs mer: Västsahara: Välkommen till limboland 

Han beskriver konflikten som ganska så bortglömd i dag. 

– Europa har starka band med Västsahara, det var en spansk koloni och det ligger nära Kanarieöarna men samtidigt glöms människorna – saharawiterna – bort, säger Mohamed Sulaiman som tycker att det blivit värre på senare år.

– Titta bara på alla handelsavtal mellan EU och Marocko. Europa har så många fina principer och stadgar som vi lär oss om i skolan men på marken märker vi något helt annat. Det är väldigt frustrerande. konstnären och Sahrawierna  blir överkörda, ingen vågar pressa Marocko. Och tiden bara passerar – i generationer, säger han.

Läs mer: Kontroversiella förhandlingar mellan EU och Marocko 

'The Great Wave of Plastics' – ett av Mohamed Sulaimans många konstprojekt är ett kombinerat miljö- och konstprojekt med plast som han hittat i flyktinglägret. En tappning av den japanska konstnären Hokusais "Great Wave". Foto: Mohamed Sulaiman

Mohamed Sulaiman hoppas på att världen ska ta sitt förnuft till fånga. Han lägger också en del ansvar på oss som individer, att som europeisk konsument måste tänka till när vi gör våra inköp. Själv lever han ett ganska minimalistiskt liv i flyktinglägret, som sina förfader, och ger en känga till dagens konsumtionshets. 

– Vi liksom äts upp av den här hetsen. Min livsstil har också lett till att jag blivit en slags miljöaktivist. Allt hänger ihop – det politiska, miljön, det sociala – vi behöver bara öppna våra ögon.

Louise Gårdemyr