Go to main navigation
Nils Wijkmark, regionchef i Norra Europa för Bolt

Taxiplattformsföretaget Bolts regionchef för norra Europa, Nils Wijkmark, ser stora möjligheter för entreprenörskap i Afrika. 

Foto: Bolt

debatt

”Vi i Sverige och Europa kan lära och inspireras av flera länder i Afrika”

Afrika är kanske inte det första man tänker på när det gäller innovativa affärsmodeller och entreprenörskap. Det är dags att revidera den stereotypa bilden, skriver Nils Wijkmark, företaget Bolts regionchef för norra Europa. 

Att ersätta och integrera äldre tekniklösningar med nya är tveklöst en utmaning för oss i Sverige när vi försöker ställa om samhället till att bli mer digitalt. Något förvånande går det faktiskt att hitta flera länder som slår oss på fingrarna på den afrikanska kontinenten. 

Eftersom man i Afrika kommit in senare i IT-utvecklingen har man inte en lika utmanande teknikskuld att ta hänsyn till. Man slipper helt enkelt den bromskloss som tio år gamla IT-lösningar kan vara här i Sverige.

Ett välkänt exempel på det här är M-Pesa, en tjänst för att överföra pengar med mobiltelefoner som såg dagens ljus i Kenya och Tanzania 2007. M-Pesa lanserades av Vodafone för Safaricom och Vodacom – de två största lokala mobiloperatörerna. 

I länder där de allra flesta saknade bankkonton blev M-Pesa i praktiken snabbt den största “banken”. ”Depåerna” som folk hade för att kunna göra överföringar blev till bankkonton. En modell för bankverksamhet som var långt före tiden för så kallade neobanker.

Den afrikanska kontinenten är till ytan tre gånger så stor som Europa och består av fler än 50 självständiga stater. Självklart är det stor skillnad på både IT-mognad och företagsmöjligheter beroende på var man befinner sig. Det ändrar inte det faktum att det är en spännande del av världen.

I Afrika finns en stor tillväxtpotential och spännande teknikmöjligheter. Tjänster som M-Pesa bidrar till mikroentreprenörskap som kan hjälpa människor att få en bättre ekonomi. 

På Bolt tog vi tidigt sikte på Afrika i vår globala expansionsstrategi för vår plattform för ride-hailing (taxitjänster). Idag finns vi representerade i sju afrikanska länder, bland annat i Kenya, Nigeria och Sydafrika. 

Vi bedömde att det fanns en stor potential för våra tjänster i många afrikanska länder – inte minst utifrån den potential för småföretagande och entreprenöriellt engagemang som vi såg. Många förare i vårt ”ekosystem” etablerar sig som enmansföretagare och utvecklar kunskap och kompetens för företagsekonomi och entreprenörskap.

Såklart hade det betydelse att inga andra ride-hailing-tjänster positionerat sig tydligare på de afrikanska marknader vi valde. Det var mer eller mindre obruten mark. 

Idag är Bolt den största ride-hailing aktören i Kenya, Nigeria och Sydafrika. I de flesta afrikanska marknader har vi de senaste tolv månaderna vuxit med hundratals procent. 

I ett större perspektiv är Afrika en spännande kontinent med en stor potential för utveckling av ny teknik och stor ekonomisk tillväxtpotential. Afrikanska marknader bör definitivt finnas med i marknadsplaner för regioner med tillväxtpotential och potential för innovativa affärslösningar. 

Det traditionella begreppet utvecklingsländer har för mig fått en annan och snarast omvänd innebörd; länder som bidrar med kunskap och goda exempel som vi i Sverige och Europa kan inspireras och lära av. Inte minst när det gäller entreprenörskap och att se möjligheter. 

Nils Wijkmark, regionchef för norra Europa, Bolt

Bolt, tidigare Taxify, är en av Europas ledande plattformar för transport och tillhandahåller ride-hailing (en form av taxiverksamhet som kopplar ihop passagerare med lokala förare som kör eget fordon) samt scootertjänster.