Go to main navigation
Man i rutig skjorta vid tegelvägg

Den utdragna historien om Sidas flytt är värd mer granskning, tycker OmVärldens chefredaktör.

Foto: Rebecka Falk

ledare

Regeringen sopar fiasko med myndighetsflytt under mattan

Vad är väl en myndighet, frågar sig en ordförande i kommunfullmäktige. Dötrist, långtråkig och alldeles, alldeles underbar. Det vet man i Sundbyberg, som nu får sin femte myndighet. I Botkyrka ekar regeringens löfte tomt, skriver OmVärldens chefredaktör Erik Halkjaer. 

I Sundbyberg kommun ligger i dag Kronofogden, Kemikalieinspektionen, Svenska Kraftnät och Myndigheten för delaktighet. Det mesta pekar på att kommunen om två år även kan ståta med biståndsmyndigheten Sida i sitt adressregister. 

Så mycket för statsrådet Isabella Lövins ord till TV4 Nyheterna den 22 januari 2018, om regeringens uppdrag till Sida, att flytta till Botkyrka:

”Väldigt låg statlig närvaro. Här finns möjlighet till många arbetstillfällen och en legitimitet som det också innebär när staten faktiskt visar att den finns på plats i alla delar av Sverige. Och ytterkommunerna är också viktiga.”

Eller för den delen hennes parti- och regeringskollega, Peter Eriksson, i ett skriftligt svar på en riksdagsfråga om flytten till Botkyrka, den 30 oktober 2019:

”Beslutet att flytta Sida från Stockholms innerstad till Botkyrka är ett led i regeringens ambition att staten ska ta ett större ansvar för ett sammanhållet Sverige.” 

Sidas inställning framträder i nyanserna i deras konsekvensanalyser. I den om Botkyrka från februari 2019 skriver myndigheten ” … de ekonomiska konsekvenserna måste bygga på ett antal antaganden. Därför är det svårt att med säkerhet fastställa vilka kostnader projektet kommer att landa i, men bedömningen är att de kommer att vara avsevärda”

När det i somras stod klart att Sida kunde leta lokaler på flera platser i Stockholms län än bara Botkyrka tog det inte lång tid att identifiera en lokal i Rissne, i Sundbyberg. En lokal som Sida sonderat i mer än ett halvår, samtidigt som man hade i uppdrag att hitta lokaler i Botkyrka. 

Myndigheten kunde snabbt sammanställa en konsekvensanalys som sa ”De långsiktiga ekonomiska konsekvenserna är inte möjliga att beskriva förrän ett nytt hyresavtal är undertecknat.” I analysen om Botkyrka tog Sida på sig möjligheten att göra antaganden som landade i höga kostnader, men i analysen om Rissne vill man helst inte göra några antaganden alls. 

Bortsett från hyreskostnaderna är skillnaden på en flytt till nybyggda lokaler i Botkyrka och en flytt till redan existerande lokaler i Rissne ungefär 51 miljoner kronor, enligt Sida. Det är mindre än 0,1 procent av biståndsbudgeten.

Vad skillnaden i hyreskostnader blir kommer vi aldrig få veta. Den 30 november står det klart vad hyran blir i lokalerna i Rissne. Den bör då jämföras med det antagande Sida gjorde i sin konsekvensanalys från förra året, att hyran i nybyggda lokaler i Botkyrka skulle bli 4 500 kronor per kvadratmeter. 

Sammantaget kan vi anta att Sida över tid sparar några slantar på att flytta till Sundbyberg, men var det syftet? Enligt tidigare uttalanden av Isabella Lövin och Peter Eriksson var syftet att utlokalisera en myndighet till en ytterkommun, skapa arbetstillfällen, legitimitet och ta ansvar för ett mer sammanhållet Sverige. 

I uppdraget att flytta myndigheten från januari 2018 finns inte någon kostnadsaspekt med. Däremot står det plötsligt i det nya uppdraget, från juni i år: ”Härtill ska omlokaliseringen säkerställa att myndighetens lokalkostnader hålls ned.”

Två och ett halvt år efter uppdraget att flytta till Botkyrka flyttas inte bara det geografiska fokuset, utan nu vägs även kostnaderna in. Någon motivering till denna förändring lämnas inte. 

Vilka de långsiktiga konsekvenserna av detta ekonomiska beslut blir i Botkyrka lär vi aldrig få veta, utom möjligen om någon gör en förtroendemätning av Sida och ansvariga statsråd i kommunen.  

Erik Halkjaer