Go to main navigation
BoliviaTroll.jpg

Effekten av nättrollens arbete i Latinamerika blir ökad polarisering, tror forskaren Ernesto Calvo.

Foto: 22blocks. Foto Evo Morales: Wikipedia

REPORTAGE

”Daniel” arbetar som nättroll för Bolivias president

Misstro och pajkastning har fått det politiska landskapet i Bolivia och Latinamerika att gunga.
– På sociala medier i Bolivia går det inte att diskutera sakfrågor längre, säger ”Daniel” som arbetar som nättroll för president Evo Morales.

”Daniel”, som vill vara anonym, jobbar på en statlig myndighet i en större stad i Bolivia. Hans tjänstetitel säger något annat, men i verkligheten tillhör han en av landets, och Latinamerikas, snabbast växande yrkesgrupper: de politiska nättrollen.

OmVärlden får kontakt med honom via nätforumet Reddit och har så långt det går kontrollerat de långa och detaljerade redogörelser han gett om sitt jobb som nättroll mot offentligt tillgänliga uppgifter.

– Min arbetsdag består av att posta memes, förolämpa folk och skriva olika varianter av “heja regeringen”, säger han.

År 2016 förlorade presidenten Evo Morales en folkomröstning om en grundlagsändring för att kunna ställa upp i nästa val. Enligt honom själv berodde förlusten på falska korruptionsanklagelser som blivit virala på sociala medier. ”I dag kan lögner på Twitter och Facebook störta regeringar”, kommenterade Morales.

Landets valmyndighet godkände till slut ändå Morales som kandidat i presidentvalet i oktober i år. Både regeringssidan och oppositionen är övertygade om att också det valet till stor del kommer att avgöras på nätet. “Sociala medier är vår svaga punkt”, varnade Morales i ett tal för Kokaodlarnas Federation och hans eget parti, regeringspartiet MAS, har skickat unga aktivister på kurs för att lära sig göra memes. I januari uppmanade Morales återigen anhängarna att ”besegra oppositionens lögner i sociala medier”. Den främsta oppositionskandidaten, Carlos Mesa, har för sin del sagt att “jag tar cyberpolitiken till Bolivia”.

Daniel och hans kollegor är unga och anställda av staten med titlar som informatör eller IT-tekniker, men i verkligheten är deras enda uppgift att hantera ett galleri av falska konton på sociala medier. Han säger sig också ha bekanta som också jobbar i liknande strukturer på oppositionens sida i de provinser och kommuner där de har makten.

Välorganiserade kampanjer

Arbetet följer en välorganiserad procedur, berättar han: först kommer grupper som läser dagens nyheter och vad som redan blivit stort på sociala medier. De läser till och med gamla tidningar för att hitta komprometterande information från tiden innan internet. Med hjälp av den analysen skickar Informationsministeriets ledning ut riktlinjer till de olika kontoren, som det Daniel sitter på: vem ska angripas eller bemötas i dag och hur?

En mindre enhet på kontoret har till uppgift att skapa virala bilder och videos.

– I början upprepade propagandamaterialet bara regeringens linje rakt av och då blev det uppenbart att det kom från en trollfabrik. I dag har meme-makarna fått mer frihet att använda humor och ironi, säger han.

Längst ned i organisationen finns alla de – som Daniel – som ska sprida materialet över sociala medier. Det gäller att gå med i många grupper och sidor på Facebook och Whatsapp, som är nätverken med massivt genomslag.

Debatten styrs i många länder

Via mobilen når internet i dag ut också i kåkstäder och avlägsna byar över hela Latinamerika, och i takt med det har nätet ökat i betydelse i politiken. Jair Bolsonaro tros exempelvis vunnit presidentvalet i Brasilien delvis med hjälp av alla de illvilliga rykten och nidbilder hans kampanj spred av vänsterkandidaten Fernando Haddad i olika Whatsapp-grupper. I Argentina har Amnesty domumenterat hur regeringstrogna troll förtalat deras aktiva, och i Mexiko har det avslöjats att tidigare presidenten Peña Nieto anlitat en robotarmé på Twitter för att upprepa hans budskap.

Ernesto F. Calvo forskar i politisk kommunikation på universitetet i Maryland och är ursprungligen från Argentina. Han har studerat latinamerikanska Twitter-troll.

– Deras mål är framförallt att styra vad som debatteras. När något kommer upp som är besvärande för den egna sidan går de till anfall med hård ton och smutskastning av enskilda personer för att få debatten att spåra ur.

I politiska Facebookgrupper i Bolivia hittar man sällan den typ av invecklade konspirationsteorier som förknippats med bedräglig nätpropaganda i till exempel USA. Istället dominerar memebilder och korta videosnuttar med enkla, handfasta budskap: en fientlig politiker utmålas som korrumperad, sexuellt pervers och/eller idiot.

Samma teman tenderar att upprepas dag efter dag – det är inte svårt att tro på att mycket av innehållet masstillverkats i endera regeringens eller oppositionens memefabriker. Av sina belackare framställs Evo Morales exempelvis konsekvent som kokainsmugglare och diktator och kvinnor på höga poster påstås ofta ha nått dem genom att ha sex med honom.

Oppositionspolitiker brukar å andra sidan avbildas som CIA-agenter.

– Negativa kampanjer i Latinamerika handlar ofta om korruption. Folk har i allmänhet både lågt förtroende för politiker och liten vana vid källkritik, så många utgår från att anklagelser är sanna, säger Ernesto Calvo.

"Alla måste angripas"

– Alla som stödjer andra sidan måste angripas. Regeringen har exempelvis stöd från stora sociala rörelser som bondeorganisationer, då går oppositionens troll på ledarna och framställer dem som skurkar som bara är ute efter pengar, säger nättrollet Daniel.

I februari blev sålunda ett foto på en Lamborghini som passerade tullen viralt i landet. I verkligheten fanns inga uppgifter om köparen (senare kom indikationer om att det troligen var vd:n för ett byggbolag), men i oppositionskopplade Facebookgrupper blev det snabbt ett accepterat faktum att lyxbilen för 300 000 dollar var avsedd för kokaodlarnas ledare – en nära allierad till Morales – Leonardo Loza. Snart vällde det fram memes på temat.

MAS har konsekvent avvisat anklagelser om att driva trollcenter.

– Vår cyberarmé är partiets och de sociala organisationernas frivilliga aktivister, de får inget betalt från staten. Vårt enda mål är att bemöta lögnerna som sprids på sociala medier, förklarade exempelvis nämnde Leonardo Loza.

Polariseringen ökar

Men – vad blir då den sammantagna effekten av nätkriget för demokratin?

– Framförallt ökad polarisering, där varje grupp efterhand får en totalt demoniserad bild av motståndarsidans politiker, och till och med väljare, menar Ernesto Calvo.

Daniel själv ser dystert på hur han och hans kollegor påverkar det politiska klimatet.

– På sociala medier i Bolivia går det inte att diskutera sakfrågor längre. Allt handlar om att vara för ena sidan eller andra. Alla anklagar varandra för att vara troll och misstror automatiskt vad någon från andra sidan säger. Vare sig de är troll eller verkliga, så bara skriker alla på varandra.

Jon Weman