Go to main navigation
moto-republik-harare.jpg

Foto: Agneta Slonawski

REPORTAGE

Satir och sociala medier ska bidra till rättvist val i Zimbabwe

Det är snart dags för första demokratiska valet någonsin i Zimbabwe. Med hjälp av satir och sociala medier kämpar media-aktivisterna i nätverket Magamba för att konkurrera ut "fake news" och övertyga unga att gå och rösta – och satiren går hem.

På Moto Republik i Harare mobiliseras nu unga medborgarjournalister för fullt inför det sommarens första demokratiska val i Zimbabwe.

 

Vi befinner oss på Moto Republik mitt i Harare. En mötesplats för unga som inte vill sitta stilla och vänta och se vad som händer efter valet, som väntas äga rum i sommar. I trädgården sitter ungdomar runt grova träbord och filar på manus. Mot en grafitgrå fondvägg i ett litet konferensrum riggas veckans satirinslag av Magamba TV. Det ska handla om den före detta diktatorn Robert Mugabes fru, Grace. Hon som i en glipa, efter att han avsattes i november 2017, sneglade mot makten.

I en före detta container sitter Munya Dodo och planerar schemat för sin lilla armé av utsända medborgarjournalister. Han är spindeln i nätet för ett fyrtiotal ungdomar som bland annat bevakar politiker i parlamentet. Varje vecka tar de plats på pressläktaren och sänder direkt online. Allt för att utgöra ett vakande öga, bidra till ett mer transparent samhälle, och sätta press på politikerna. 

Själv sitter Munya Dodo på Moto Republik och tar emot texter som han publicerar på webben och sprider via sociala medier.

– Vi får snabb respons av våra följare. Det går inte att stoppa oss nu. Våra medborgarjournalister rapporterar direkt från parlamentsmöten, om hur politiker beter sig. De rapporterar inget personligt, utan bara objektivt om vilka som är där eller om de somnat på mötena, berättar Munya Dodo.

Politisk satir har blivit ett viktigt för den unga generationen – och ministrar och politiker tittar också, skriver Nieman Labb, som bevakar framtidens mediemarknad. Magamba-TV är ett av flera satirprogram som nu sänds i Zimababwe, ofta via sociala medier. Programmen både följs och sponsras av följare i sociala medier.

Men ändå är uppdragen Magamba utför riskfyllda, och Munya Dodo känner ett stort ansvar för sina ”magambas”, som media-aktivisterna kallas.

– Det viktigaste är att genom vårt arbete tar vi tillbaka våra rättigheter. Det är farligt till viss del, men våra journalister är ackrediterade av både parlamentet och Zimbabwes mediakommission, förklarar han.

– Genom sociala medier kan vi snabbt få ut information under valperioden, och på så sätt informera unga och motverka ”fake news”, säger Munya Dodo på Magamba Network i Harare.

Visar vägen mot ett demokratiskt samhälle

Fattigdom och arbetslöshet är utbrett i Zimbabwe, och staten håller ett hårt grepp om yttrandefriheten. Medielandskapet ägs och kontrolleras till största delen av regeringen. Det finns fortfarande en rädsla att uttrycka sig, särskilt på sociala medier, eftersom ny media associeras med regeringskritik. 

– Vi har påbörjat resan mot demokrati på vårt eget lilla sätt. När andra ser det vi gör vågar de prata om det. De märker att inget händer oss och inspireras att göra samma sak. Vårt mål är att få unga att påverka politiken. Det vi gör leder till att unga vågar höja sina röster och tro på yttrandefrihet, menar Munya Dodo. 

De flesta av medborgarjournalisterna är studenter i åldrarna 18-35 år, som är vana att använda sociala medier. En riktlinje i nätverket är att hälften skall vara kvinnor. Samtliga deltagare måste gå en workshop innan start, med ämnen som säkerhet och etik.

– Nu håller vi på att öva på hur vi skall rapportera inför valet. Vi har ingen möjlighet att ha en heltäckande bevakning under valperioden, eftersom det i nuläget finns 107 partier i Zimbabwe, säger Munya Dodo. 

– Vi vill bidra till att få fler unga att tänka självständigt genom att ge dem tillgång till den information de behöver för att kunna fatta ett eget beslut om hur de ska rösta, fortsätter han.

Valet blir det första sedan landet blev självständigt 1980. För att få rösta måste man först registrera sig, och för att uppmuntra unga att göra det har Magamba-nätverket ordnat med busstransporter för ungdomar till olika registreringsställen i Harare.  

– Nu börjar snart valkampanjerna, så nu fokuserar vi på kandidaterna, särskilt de vi uppfattar som självständiga. Vårt mål är att publicera hundra kandidater innan valet och dela informationen på sociala medier, berättar Munya Dodo.

Med sitt intensiva informationsarbete hoppas Magamba-nätverket på att bidra till att motverka spridningen ”fake news” under valperioden. 

Den 31 juli är det val i Zimbabwe. Vad som händer efteråt återstår att se. Munya Dodo berättar att Magambas koncept ska gå på export. Nätverket skall dela med sig av sina erfarenheter i både Zambia och Somalia. Därefter är planen att sjösätta projekt i ytterligare ett dussin afrikanska länder.

 

Text och foto: Agneta Slonawski


 

"How To Use Social Media Patriotically"

På Moto Republik produceras Magamba TV, bland annat med satirnyhetsprogrammet Zambezi News, som du kan se ett avsnitt ur här.