Go to main navigation
Kenya

Gatuteatergruppen Talent Tappers uppträder i Mombasa, långt från Oscarsgalans stjärnglans. Men många i Kenya hoppas nu att Lupita Nyong’os framgångar ska bana vägen för en växande lokal film- och nöjesindustri.

Foto: Miriam Gathigah/IPS

Film

Kenyansk Oscarsvinnare får drömmarna att spira

I veckan mottog Lupita Nyong’o en Oscar för bästa kvinnliga biroll i den hyllade filmen "12 years a slave". I hennes hemland Kenya hoppas nu landets film- och nöjesindustri att framgången ska ge ringar på vattnet.

Marknadsanalytikern Danson Mwangangi menar att Lupita Nyong’os internationella framgångar har visat något viktigt för landets många talangfulla men arbetslösa ungdomar.

- Att satsa på nöjesindustrin kan vara ett seriöst karriärval på samma sätt som att satsa på att bli läkare eller lärare.

Många teaterintresserade kenyaner menar att det tidigt gick att se att 31-åriga Lupita Nyong’o hade något extra. Dramatikern Peter Nderi säger att han fortfarande minns hur bra hon var som Julia i Shakespeares klassiska pjäs i en föreställning i Nairobi.

- Då var hon bara 14 år gammal, men det gick redan då att se vilken talang hon var, säger Peter Nderi till IPS.

Karriären gick dock inte spikrakt uppåt för Lupita Nyong’o. Peter Nderi berättar hur Hollywoodstjärnan till en början fick arbeta som hjälpreda vid filminspelningar, bland annat vid produktionen av filmen "The Constant Gardener".

- Då fick hon uträtta ärenden, som att hämta kaffe till skådespelarna, säger Peter Nderi.

Senare deltog Lupita Nyong’o bland annat i en dramaserie för MTV Africa som producerades i samarbete med det amerikanska aidsprogrammet Pepfar.

Lupita Nyong’o föddes i Mexiko av kenyanska föräldrar, men växte upp i Kenya, där hon inledde sin teaterkarriär på en lokal teater. Senare flyttade hon till USA och började på en av landets finaste teaterskolor, Yale School of Drama.

I Kenya, där närmare 40 procent av befolkningen saknar arbete - varav en majoritet är unga, ses Lupita Nyong’os framgångar som ett hopp om en bättre framtid.

Danson Mwangangi säger att den kenyanska regeringen har inlett en kultursatsning med förhoppningen att tio procent av landets BNP i framtiden ska komma från olika kreativa och kulturella aktiviteter.

Men att satsa på skådespeleri är fortfarande långt ifrån accepterat, berättar Paschal Kilei, som arbetar inom gatuteatergruppen Talent Tappers i Mombasa.

- Det stora problemet är att de flesta inte inser att det handlar om ett yrke, och de är inte beredda att betala för att se en föreställning, säger han.

Än så länge tvingas därför hans teatergrupp att uppträda gratis - på allt ifrån marknadsplatser till busstationer, med förhoppningen att de med tiden ska bli så uppskattade att folk är beredda att betala för att se dem.

Men även för mer etablerade aktörer är livet tufft, berättar skådespelaren Asia Majimbo.

- Tv-skådisar som tjänar motsvarande 250 dollar för varje avsnitt avundas av många, säger Asia Majimbo.

Men även om de flesta kenyanska skådespelare aldrig kommer att få chansen att gå på Yales dramaskola så menar Danson Mwangangi att de ändå kan ha en framtid i branschen. Han påpekar att den kenyanska statens kultursatsning redan har resulterat i att en filmskola har startats i landet. Alla landets lokala myndigheter uppmuntras dessutom att satsa på kulturen för att skapa nya arbetstillfällen.

Danson Mwangangi menar att Kenya borde blicka mot ett annat land på kontinenten för inspiration.

- Nigerias filmindustri Nollywod producerar runt 50 filmer i veckan. Det är betydligt mer än vad som kommer från Hollywood, och slås bara av Bollywood i Indien, säger han.

Både Nigeria och Kenya är länder där en framväxande medelklass kan bidra till nya marknader. I Kenya har inkomsttagarna i mellanskiktet fördubblats under det senaste decenniet, enligt Afrikanska utvecklingsbanken.

Även om film- och tv-industrin i Kenya fortfarande ligger efter Nigeria så har tillväxten varit snabb de senaste åren, enligt Kenyas filmkommission.

Ett exempel på en innovativ satsning är komediserien "The Samaritans", som handlar om en dysfunktionell hjälporganisation. Serien har blivit omtalad världen över.

Miriam Gathigah/IPS