Go to main navigation
From the movie The Journey

Scen ut filmen The Journey, som ska avskräcka flyktingar från att ta sig med båt till Australien.

Foto: skärmdump från youtube. Produktion; Put It Out There Pictures

KULTUR

Långfilm ska skrämma flyktingar

En dramatisk spelfilm om hur illa det kan gå att fly med hjälp av människosmugglare. Det hoppas Australien ska avskräcka nya flyktingar och har satsat 37,5 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar på filmen. I påskas visades filmen på två afghanska tv-kanaler.
– Jag tror vi kommer få se fler liknande kampanjer, säger Jacob Risberg, PR konsult på Westanders.

Sverigedemokraterna spred flygblad på den grekiska ön Lesbos med påståenden om att det svenska samhället håller på att falla sönder och att Sverige inte längre har råd att erbjuda vård och skola till medborgarna. Efter att Danmark sänkte ersättningen till asylsökande med nästan hälften valde den danska regeringen att köpa annonser i libanesiska tidningar som informerade om detta.

I bägge fall var målet tydligt: att avskräcka de människor på flykt som tänkt försöka ta sig vidare till Sverige och Danmark. 

Australiens regering har tidigare använt kampanjfilmer för att informera om sina strikta gränskontroller. Också då var budskapet tydligt. Med bilden av ett stormigt hav i bakgrunden säger general Campbell, bestämd och iklädd uniform, att ”om du reser hit illegalt med båt finns det ingen chans att Australien någonsin kommer att bli ditt hem.” I filmen uppmanas flyktingar också att ”inte tro på människosmugglarnas lögner. Dessa brottslingar kommer att stjäla dina pengar och äventyra ditt och din familjs liv, för ingenting.”

Visades på afghansk tv

Strax före påsk premiärvisades den en och en halv timme långa spelfilmen The Journey på två afghanska tv-kanaler. Filmen har spelats in i tre olika länder under ett år och har tidigare visats i Pakistan, Irak och Iran och på olika språk som farsi, urdu och arabiska.

Reaktionerna var blandade enligt the Guardian som talat med några unga i Kabul:

– Det var en bra film, den visar vilka lögner smugglarna säger till passagerarna innan de åker, sa Mostafa Ebadi, 23 till tidningen. 

– Det var svårt att se den, jag vet att de är skådespelare i filmen, men det här händer riktiga människor, sa Ali Reza, en 18-årig skräddare.

Efter Syrien är Afghanistan det land som flest människor flyr ifrån. I filmen visas människosmugglarnas hänsynslöshet och livsfarorna med att försöka ta sig över havet i båtar som inte är sjödugliga.

Fler kampanjer att vänta

Jacob Risberg, konsult på pr-byrån Westander, får blandade känslor av den nya filmen.

– Många av de som flyr till Australien kommer båtvägen och då kan det vara bra att informera om problemen med båtsmugglingen. Men samtidigt visar man inte alls på några alternativa vägar eller hur man skulle kunna komma dit på ett säkrare sätt. På det viset slår Australien ifrån sig problemet med människor på flykt utan att vilja vara med och lösa det, säger han.

Risberg tror att filmen kan ha effekt på personer som överväger att ta sig till Australien men som också har andra alternativ.

– Med människor som flyr för sina liv är det en annan sak. Är man i en sådann desperat situation så har man kanske inte så många val, säger han. 

När det gäller Sverigedemokraternas flygbladskampanj så tror Risberg att den framför allt var riktad mot de svenska väljarna och inte flyktingarna på Lesbos.

– Precis som med deras annonser i tunnelbanan så var det ett budskap som jag tror var mer riktad mot väljarna på hemmaplan, och vi såg ju också att partiet fick genomslag i opinionen efter de här kampanjerna.

Jacob Risberg tror att vi kommer att få se fler kampanjer av det här slaget.

– I bästa fall kan man lära sig av dem. Filmer som den australiensiska kan fylla ett viktigt syfte om man kan informera om hur människosmugglare ofta lurar flyktingar, men då krävs också att man samtidigt kan erbjuda något alternativ. Som de här kampanjerna ser ut nu genomsyras de av en rätt cynisk människosyn där man säger ”kom inte hit” och sen överlåter problemen dit flyktingarna är strandsatta för stunden, säger han.

 

Axel Kronholm 

Fotnot: OmVärlden har sökt Sverigedemokraterna för en kommentar om deras flygbladskampanj.