Go to main navigation
Omar Souleyman

Foto: Kim Metso (CC BY-SA 3.0)

KULTUR

Syrisk idol till Stockholm

I tjugo år har världsartisten Omar Souleyman hyllats som en hjälte i hemlandet Syrien. Idag har han fans över hela världen och hans musik bygger broar mellan såväl genrer som nationer. Den 3 mars spelar han på Fasching i Stockholm.

Omar Souleyman vägrar svara på frågor om politik. Det är inte så konstigt ­­– delar av hans familj är fortfarande kvar i hans hemstad Ras al-Ayn i norra Syrien, där strider mellan kurder och syriska oppositionsstyrkor lagt delar av staden i ruiner. Idag är staden kontrollerad av kurdiska styrkor och Omar Souleymans familj mår under omständigheterna bra.

Souleymans musik är djupt förankrad i det samhälle där han växte upp. Kurdiska, turkiska och irakiska influenser varvas i en uppdatering av den traditionella musikstilen och dansen ”dabke”, där man stampar i marken i takt. Hans musik har kritiserats för att inte ta hänsyn till Syriens långa musikhistoria, men det avfärdar Souleyman.

– Jag kommer aldrig att förlora kontakten med min bakgrund. Jag kommer alltid att hålla fast vid den jag är och vid mitt kulturella arv. Det är det enda som ingen kan ta ifrån mig, säger han till OmVärlden.

Från luta till elektro

Souleyman började sin karriär som inhyrd sångare vid bröllop, och hans band använde till en början traditionella instrument. Lättsamma texter om kärlek och rappa melodislingor blev en succé. I takt med att lutor, klarinetter och trummor ersattes av keyboard och trummaskiner så har tempot höjts varje år till dagens skenande rytm och puls. 

I början distribuerades musiken via piratkopierade VHS-band i Syrien, Turkiet och Irak. Över 500 band spelades in och vandrade från hand till hand tills amerikanen Mark Gergis en dag fick höra låtarna i Damaskus. Gergis blev som besatt av musiken och 2007 hjälpte han Souleyman att ge ut en samlingsskiva på ett skivbolag i Seattle. Sedan dess har Souleymans musik blivit allt mer populär i väst.

– Det är kul att människor fortfarande upptäcker och uppskattar min musik. Jag är väldigt glad och stolt över det, säger han.

Hans senaste album, Bahdeni Nami, är producerat av britten Kieran Hebden, även känd som Four Tet, och i samarbete med artister som Gilles Peterson, Legowelt och Black Lips. Albumet släpps på det tyska skivbolaget Monkeytown Records som vanligtvis släpper elektronisk musik.

Souleyman har byggt broar över genrer, nationsgränser och kulturella gränser. Han tagit sin egen version av syrisk folkmusik världen över och har en ständigt växande grupp fans över hela jorden, medan hans eget land slås i spillror.

– Jag har svårt att identifiera höjdpunkterna ­– det har varit en lång och svår process att komma hit. Jag är samma person som jag alltid har varit och har inga planer på att förändras, avslutar Omar Souleyman.

 

Björn Widmark