Go to main navigation
Photo from the archive (© Janto Djassi) crop.jpg

De nyligen digitaliserade låtarna är bara början på en hittills bortglömd somalisk musikskatt.

Foto: Ostinato Records © Janto Djassi

KULTUR

Jakten på Somalias gömda och glömda musikskatt

Nedgrävda i marken överlevde de dyrbara kassetterna militärdiktatur och decennier av inbördeskrig. Såhär gick det till när Östafrikas bästa beats räddades.

Året var 1988 och Somalia stod på randen till två decennier inbördeskrig. Said Barre, Somalias militärdiktator som tagit makten i en kupp 1969, bombade självständighetskämpar i de norra delarna av landet (dagens Somaliland). Bland annat lät man bomba radiostationen Radio Hargeisa för att slå ut kommunikationer som kunde användas för att organisera motstånd.

Ett fåtal modiga radioanställda, som anade att en attack var närstående, gjorde då en insats för att bevara musikarkiven som innehöll ett halvt århundrade med somalisk musik. Tusentals kassetter fördes ut från byggnaderna – en del spreds till Djibouti och Etiopien medan andra grävdes ner för att stå emot luftangrepp.

Inte förrän nyligen har denna musikskatt återfunnits och grävts ut. En del av inspelningarna ligger i dag i säkert förvar i Red Sea Foundation-arkivet, den största samlingen av somaliska musikkassetter i världen, i Somalilands huvudstad Hargeisa. Nu har ett team från skivbolaget Ostinato Records, som OmVärlden tidigare berättat om, digitaliserat en stor del av arkiven och sållat ut 15 låtar som de säger ”speglar den somaliska musikkonstens sofistikering och mångfald av musikstilar”.

– I arkivet hittade vi något väldigt speciellt. Musiken där förflyttade oss till en annan tid och plats, när Somalia var en av planetens främsta kulturella destinationer. Tack vare handeln i Indiska oceanen var Somalia en knytpunkt för så många kulturer, och det var helt häpnadsväckande att i arkivet hitta persiska, indiska, arabiska och sydostasiatiska melodier och skalor, säger Vik Sohonie på Ostinato Records.

Starka kvinnor

Enligt Vik Sohonie ger musiken som nu digitaliseras ett fönster in i 70- och 80-talens Mogadishu, när stadens kulturella liv blomstrade. Initiativtagarna beskriver en musikscén full av ”skrovliga rytmer, barska blåsinstrument, himmelska syntar och följsamma basslingor som levandegjordes ihop med majestätiska sångröster som Mahmud ’Jerry’ Hussen och starka sångerskor som Faadumo Qaasim, Hibo Nuura och Sahra Dawo.”

Just kvinnorna spelar en viktig roll i somalisk musik från den här eran. Kvinnliga sångare var inte sällan mer framgångsrika än de manliga, och hälften av den nu utgivna samlingen sjungs av kvinnor som också namngett skivan: deras röster jämförs ofta med dadlars sötma – ”sweet as broken dates".

Format av krig och diktatur

Märkligt nog uppstod denna guldålder för somalisk musik under en socialistiskt militärdiktatur som i praktiken förstatligade hela musikindustrin. Den blomstrande musikbranschen ägdes helt och hållet av staten: musik producerades av och för de nationella radiostationerna och spreds genom allmänna utsändningar och liveframträdanden. Privata skivbolag existerade knappt och musiken gjordes aldrig tillgänglig för storskalig distribution, med följden att merparten av musiken aldrig hörts utanför Somalia och dess grannländer.

Under kalla kriget flöt Somalia mellan Sovjet och USA, och enligt Ostinato Records bidrog ett decennium av amerikanskt politiskt stöd till att musikstilar som soul och funk flödade in i landet och kunde fånga ungdomens fantasi.

I dag ser musikscenen i landet helt annorlunda ut. Vik Sohonie på Ostinato Records berättar att kriget förstörde väldigt mycket.

– Se vilken förstörelse som ägt rum i Syrien efter sex år av krig. Somalia genomled 20 år av inbördeskrig. Det är en förstörelse vi inte riktigt kan greppa. Samtidigt är det fantastiskt att se hur långt Somalia kommit: det finns yngre musiker i dag som fortfarande framför Dhaanto, en stil med reggae-liknande rytmer. Mycket somalisk musik skapas i diasporan och i somaliska samhällen i Etiopien, i Ogaden-regionen där Dhaantomusiken uppstod, säger hon.

Så det görs fortfarande musik, men 70- och 80-talen var speciella, säger Vik Sohonie.

– Inte bara i Somalia utan i hela Afrika blev satsning på musik och återupplivande av kultur en del i arbetet med att avkolonialisera länderna.

Skivan "Sweet as broken dates" hittar du här.

Axel Kronholm