Go to main navigation
Braving the Waves1.jpg

I Greenhouseproduktionen "Braving the waves" kämpar iranska Roghieh för att bevara den småskaliga och kvinnodrivna basar hon byggt upp, när politiska krafter vill ersätta den med ett stort shoppingcenter.

Foto: Greenhouse

Kultur

Mellanösterns filmfabrik känner inga gränser

Med hjälp av amerikanskt stöd och lokala filmfonder har projektet Greenhouse hjälpt hundratals dokumentärfilmare från hela Mellanösterns att förverkliga sina idéer. Nästa släpp är långfilmen Mr Gay Syria.

En muslimsk pop-tv-kanal, en palestinsk kvinnas kamp för att bygga Nazareths första biograf någonsin och handfast iransk gräsrotsfeminism – det är bara ett axplock av alla de berättelser som realiserats med hjälp av utvecklingsprojektet Greenhouse under det senaste decenniet.

– Innan vi startade hade dokumentärfilmare i regionen mycket svårare att få finansering för sina projekt, eftersom de inte hade de nödvändiga internationella kontakterna, säger Sigal Yehuda, filmproducent och chef för Greenhouse sedan 2007.

Det var 2006 som Greenhouse startade på initiativ av den israeliska film- och tv-fonden tillsammans med Ankara Cinema Association och konstskolan i Marrakesch. En av grundtankarna var att skapa en plats för fredlig dialog mellan regionens dokumentärfilmare.

– Greenhouse är exempelvis det enda filmprogrammet som för samman israeliska och palestinska filmskapare. Men även inom de andra regionerna finns klyftor mellan sunni- och shiamuslimer, mellan iranier och irakier och så vidare. Alla deltagande länder har sina egna svårigheter, men här kan filmskapare hitta gemensamma nämnare och redskap för att kunna skapa alternativ till verkligheten, säger Sigal Yehuda.

Vann både Oscar och Emmy

Ett utvecklingsprogram består av sammanlagt tre träffar under loppet av åtta månader, där tjugotalet deltagare möts under veckolånga seminarier. Under programmets gång får de under ledning av mentorer från den internationella filmindustrin utveckla sin idé till en komplett projektbeskrivning inklusive trailer. Målet är att kunna gå direkt ut i produktion.

– Även om länderna i fråga har många filmskapare som utbildat sig på filmskola eller inom journalistik, saknar de oftast tillgång till de internationella finansieringsmöjligheter som i dag är nödvändiga om man vill göra kvalitativ dokumentärfilm. Vi har lyckats skapa en bro för unga filmskapare som vill kunna nå ut med sina filmer internationellt, säger Sigal Yehuda.

En bybo i den lilla byn Bil’in, väster om Ramallah på Västbanken, tar skydd undan militären i "5 broken cameras".

En av de mest framgångsrika Greenhouse-produktionerna är den israelisk-palestinska långfilmen 5 broken cameras från 2011. Den skildrar en mans outtröttliga filmande av den israeliska militärens ockupation av Västbanken. Filmen har både vunnit en Emmy samt nominerats till en Oscar för bästa dokumentärfilm.

– Från början ville regissören Emad Burnat göra filmen som en hyllning till sin vän, som dödats mitt framför hans kamera. Men när Emad började arbeta med våra mentorer uppmanade de honom att slå sig samman med den israeliska regissören Guy Davidi. Under seminarierna utvecklade de så projektet till en starkt personlig långfilm där varenda kamera Emad filmade med har sin egen historia, berättar Sigal Yehuda.

Trots anklagelser för att vara ”anti-israelisk” visades 5 broken cameras i en av landets tv-kanaler, men kritiserades av bland annat landets dåvarande kultur- och idrottsminister som uppmanade israeliska filmskapare till mer ”självcensur”.

För två år sedan drog den turkiska regeringen in en dokumentärfilm om den kurdiska PKK-gerillan timmar innan visningen på Istanbuls internationella filmfestival. Det är med andra ord inte alltid självklart att kunna nå ut med sina filmer i de länder som deltar i Greenhouse. Men Sigal Yehuda är ändå optimistisk.

– Alla deltagande länder har regeringar som inte alltid är särskilt välvilligt inställda till vissa ämnen, som exempelvis mänskliga rättigheter. Så de problemen har nog alla deltagare i projektet i olika grad. Men det är också just därför de gör film – för att sätta fokus på viktiga ämnen, säger hon.

Ett konkret exempel är den iranska och Greenhouse-utvecklade filmen ”Braving the waves”, där en kvinna i södra Iran kämpar för att bevara den basar hon skapat med arbetstillfällen för nära tusen kvinnor. Samtidigt hotar den lokale borgmästaren med att riva basaren och istället bygga ett köpcenter. Filmen har visats både utomlands och i Iran.

Nästa släpp: Mr Gay Syria

I "Mr Gay Syria" hoppas den syriske hbtqia-aktivisten Mahmoud att deltagandet i en internationell skönhetstävling ska synliggöra andra homosexuella syrier i exil.

Att Greenhouse kan vara av ovärderlig hjälp kan den turkiska regissören Ayse Toprak, som för något år sedan deltog i projektet tillsammans med sin producent, intyga. Nu är hon i slutfasen med att färdigställa sin första långfilm, Mr Gay Syria, som skildrar livet för två homosexuella män från Syrien och deras strävan att leva som sig själva i exil.

– Att få ta del av andra filmskapares projekt har verkligen fått mig att växa – det känns som att mina Greenhouse-vänner också kommer vara mina kollegor för resten av livet, säger Ayse Toprak, tidigare verksam som bland annat tv-journalist för Al Jazeera, och fortsätter:

– Med min tv-bakgrund var det dessutom ovärderligt att få finslipa det filmiska historieberättandet, där var framför allt min personliga mentor oumbärlig. Från att ha varit en berättelse enbart om Mr Gay Syria-tävlingen utvecklades filmen till att omfatta så mycket mer – migrationskrisen, en kärlekshistoria och att komma ut som som hbtqia-person. Inget av detta hade varit möjligt om det inte varit för Greenhouse.

Från 2006 till 2013 finanserades projektet genom den EU-stödda filmfonden Euromed Audiovisual. Nu kommer pengarna från Steven Spielberg-initiativet Righteous persons foundation, samt från andra amerikanska och europeiska fonder och stiftelser.

– Att finansiera Greenhouse är en ständig kamp. Men vi ser positivt på projektets ekonomiska framtid, inte minst med tanke på dagens situation med ökande homofobi, islamofobi och våld. Nu behöver vi mer än någonsin dessa filmer som sätter fokus på allt detta. Medan politiker försöker skapa rädsla, vill vi istället skapa hopp och visa att vi alla är mer lika än vi tror. Att vi kan leva tillsammans, även om vissa inte tror det, avslutar Sigal Yehuda.

Karolina Bergström

Fotnot: Filmen 5 broken cameras går att hyra eller köpa via Folkets bios onlinetjänst.