Go to main navigation
Illustration Tova Jertfelt 2018

Geten har stor konkurrens när vi ska välja gåvobevis till släkt och vänner i jul. Vad sägs om att ge bort cykellektioner till flickor i Bangladesh eller bidra till att stoppa utrotningen av djur?

Foto: Tova Jertfelt

KULTUR

Jultrender: Ge bort en get, toalett eller jämställdhet

Getter, cykellektioner till flickor i Bangladesh eller bidrag till ett fotbollslag i Kenya? Julklapparna som vill rädda världen är många – och ligger helt rätt i tiden.

Det återvunna plagget har utsetts till årets julklapp, men när det gäller biståndsbranschen håller trenderna i sig. Erikshjälpen, Oxfam och Action Aid fortätter med klassikern julgeten för att bekämpa fattigdom. I år kör Action Aid på “Rättiggetter” som är med och stångas mot förtrycket, och du kan köpa till exempel en “friget” eller en “hållbarget”. Även hos Oxfam går det att välja att ge bort en get, men också en “skithög”, det vill säga energikällan biogas, eller en “(O)tursvinst” vilket är en vanlig skraplott men där den vinst man skrapar fram går till någon annan.

För den som är ute efter något mer skräddarsytt går det också att hitta jämställdslektioner, cykellektioner och traumabearbetning i Bangladesh via Diakonia eller utbildning för småföretagare hos We Effect.

Är det så att man ändå känner att det är roligt att ge bort något som faktiskt går att fysiskt ta på har bland andra Kvinna till Kvinna, Amnesty och RFSU sådant som tavlor, tygväskor och t-shirts. Intäkterna går till ändamål som att förebygga våld mot kvinnor, mänskliga rättigheter eller till rätten över sin egen kropp.

Det går också att bidra till trygga toalettbesök via Läkarmissionen eller förse en by eller ett flyktingläger med rent vatten via Unicef. Svenska kyrkans internationella arbete satsar denna jul på flickors rättigheter men man kan också bidra till att starta upp fotbollslag i Kenya. Naturskyddsföreningens julkampanj heter i år #naturskydda och innebär att man är med och skyddar det som man inte vill ska försvinna; vår natur och miljö.

Men Johan Åkesson, trendanalytiker på Sprillo, tror inte årets julklappstrend – återvunna kläder – kommer att spilla över på biståndsbranschen. Istället är hans spaning att företag blir allt mer engagerade i samhällsfrågor och nämner Nike och Adidas som exempel. Nike har tagit ställning i #BlackLiveMatter-rörelsen i USA och Adidas visar på hur man kan rädda haven från plast.

– Jag tror vi kommer att se fler samvetsköp kring jul riktade till dessa typer av innovativa företag i framtiden, snarare än att folk schablonskänker pengar till gammaldags välgörenhetsorganisationer, säger han och fortsätter:

– Det återvunna plagget som årets julklapp är framförallt en signal om att den allt mer medvetna konsumenten vill bidra till en mer hållbar planet. Allt fler väljer att äta vegetarisk kost flera gånger i veckan. Flygresor börjar bli tabu – om några år lär du inte se dina vänners flygresor på Instagram längre, säger Johan Åkesson.

Julen är också gåvoinsamlingens viktigaste tid och 2017 blev det insamlingsrekord igen. För de som ändå vill ge bort ett gåvobevis i år finns många alternativ.  

Genom att ge bort ett fadderskap hos Världsnaturfonden går det att vara med och hjälpa till att stoppa utrotningen av djur, via Plan går det att hjälpa till att lära en flicka läsa och Hungerprojektet satsar på att bygga hus.

Konkurrensen bland jullklapparna som vill rädda världen är stor. Men alla ifrågasätter de julens konsumtionshets.

– Det faktum att årets julklapp uppmärksammar vår konsumtionshets kan nog bidra till att det blir lite annorlunda i år, att vi är lite mer osjälviska i vårt givande, säger Olof Johansson Stenman, professor i nationalekonomi vid Göteborgs universitet.

I Svensk Handels julrapport 2018 anger konsumenten att de tänker dra ner på både julklappar och julmat i år. Men samtidigt är julen handelns viktigaste högtid och den förväntas att växa ytterligare.  Årets julklapp, “det återvunna plagget”, speglar kanske tiden vi lever i. Krocken mellan vår allt mer närvarande världsångest och på samma gång ökande konsumtionshets. 

– Ge bort julklappar har nästan blivit julens budskap mer än det religiösa. Det mesta vi ger är till personer som inte behöver någonting egentligen, till barn som redan har ett berg av leksaker. Många tycker att det här någonstans skaver lite och då ger vi gärna också till de som faktiskt behöver något, säger Olof Johansson Stenman.

Globalportalen tipsar om fler julklappar för en bättre värld här.

Text: Louise Gårdemyr

Illustraioner: Tova Jertfelt