Go to main navigation
STILL10_preview.jpeg

Språket och bilder kan antingen dela och göra stereotypiska skildringar, eller förena, förklara och skapa nyanserade beskrivningar av vår komplexa värld, förklarar Radi-Aid på sin hemsida. 

Foto: Rad-Aid

KULTUR

Visuella stereotyper skapar en skev bild av verkligheten

Sluta porträttera er som hjältar, det menar studentorganisationen SAIH som tillsammans med det satiriska kontot Barbie Savior skapat en social media-guide för turister, volontärer och biståndsarbetare.

I en ironisk youtube-film illustreras en välkänd situation i biståndsländer: en vit turist som fotograferar sig själv med anonyma barn i jakten på fler likes på instagram. Videon är i själva verket en sociala-medier-guide och vill uppmärksamma hur volontärer och turister porträtterar sig själva, ofta på bekostnad av lokalbefolkningen.

Bakom initiativet ligger SAIH, norska Studenters och Akademikers Internationella Hjälpfond, en organisation som består av studenter och akademiker i Norge.

De tog också fram den satiriska kampanjen Radi-Aid 2013, där afrikaner skulle hjälpa norrmän från att frysa ihjäl.

Sedan dess organiseras en årlig prisutdelning, den så kallade Radiator Awards, där årets sämsta och bästa kampanj för biståndsarbete koras.

2017 korades Comic Relief och "Ed Sheeran möter en pojke som bor på gatan" till sämsta initiativ (Rusty Radiator Award)  en video som porträtterar värsta tänkbara stereotyper. Bästa initiativ (Golden Radiator Award) gick till War Child Holland och "Batman", bland annat för sitt sätt att visa barn som barn.

Visa respekt – inte en skev bild av verkligheten

I samband med både kampanjen och prisutdelningen har hjälpfonden konstaterat att resenärer ofta använder sociala medier på ett sätt som missrepresenterar både människor och situationer. Även om tanken är god så blir bilden man förmedlar av lokalbefolkningen som passiva och hjälplösa negativ. 

Tillsammans med instagramkontot Barbie Savior skapade man därför en guide som visar på hur man som turist kan visa respekt för det främmande och bidra till en mer nyanserad bild av världen. 

– Vi har sett alltför ofta att västerländska volontärer eller resenärer porträtterar sig själva som hjältar, och ger en skev bild av lokalbefolkningen och den lokala kontexten. Istället vill vi uppmuntra volontärer att dela värdighet, respekt och nyanserad information med deras följare på sociala medier, säger SAIH:s vice generaldirektör Mikael Østhus Schärer till NGO Storytelling när projektet lanserades förra året.

För att ta del av guiden, inför din nästa resa eller ditt nästa uppdrag, spana in den digitala guiden här: How to communicate the world: A Social Media Guide for volunteers and travelers.

 

Tova Jertfelt/Louise Gårdemyr