Go to main navigation
Khpolwak,Negin, Concerto Orquestra Zohra, PJM, Gulbenkian, 28-09-2018, Lisboa 10.jpg

Negin Khpalwak är en av Afghanistans första kvinnliga dirigenter. Här leder hon orkestern Zohra under en konsert i Lisabon. På internationella kvinnodagen spelar de i Stockholm.

Foto: ANIM/Zohra

INTERVJU

Kvinnoorkester från Afghanistan utmanar traditionella könsroller

22-åriga Negin Khpalwak leder orkestern Zohra som är Afghanistans första orkester med bara kvinnor. Zohra trotsar ofta dödshot för att dela med sig av sin musik och är nu på Sverigebesök. 

Från Studio två på Radiohuset i Stockholm hörs afghansk orkestermusik. Fokuserade elever från både Afghanistan och Sverige repeterar inför en gemensam konsert som arrangeras på internationella kvinnodagen i Berwaldhallen i Stockholm. Fioler, cellos, klarinetter och gitarrer samsas med det afghanska stränginstrumentet rubab. Dirigenten Negin Khpalwak sitter på första raden och håller uppsikt.

– Just nu har vi en kille med som spelar tabla, vi hade en tjej innan men hennes familj tillät inte henne att fortsätta i musikskolan, berättar Negin Khpalwak när sätter oss för att prata i ett ljudisolerat rum bredvid scenen. 

Hon föddes som flykting i Pakistan men familjen flyttade sedan tillbaka till Konar, en provins i nordöstra Afghanistan. Där var det inte så vanligt att flickor gick i skolan, som nioåring skickades Negin Khpalwak därför till ett barnhem i Kabul för att kunna få en utbildning. 

– Det var svårt att lämna familjen, men min pappa hade tidigt präntat in hur viktigt det var med utbildning. Han ville att jag skulle ha en annan framtid och jag ville göra honom stolt, säger hon.

Några år senare fick Negin Khpalwak höra att en musikskola i Kabul höll inträdesprov. När hennes familj fick reda på att hon sökt och dessutom kommit in var reaktionerna blandade.

– Min pappa blev glad, han har alltid gillat musik och spelar lite själv och tyckte att det var upp till mig att göra vad jag ville.

Flera andra familjemedlemmar var dock inte lika positiva.

– Det var många som tyckte att det var skamligt att ha en kvinnlig musiker i släkten, säger Negin Khpalwak och berättar att hon och flera av de andra orkestermedlemmarna fått ta emot dödshot och anklagelser om att de vanhedrar sina familjer.

2010 började hon trots allt på Afghanistan National Institute of Music i Kabul som en av åtta tjejer. Idag är de 75 och utgör en tredjedel av skolans elever.

Negin Khpalwak har testat en hel del olika instrument sedan dess men har fastnat för att dirigera och har nu siktet inställt på att bli professionell dirigent. 

Hela konserten under World Economic Forum 2017. Ett av Negin Khpalwaks favoritstycken att dirigera är "Ay Shakhe Gul".

Idag leder hon Zohra, en grupp som startades av en av eleverna som tyckte att det saknades en orkester bara för tjejer. Deras första konsert var på Kanadas ambassad i Kabul och därefter har de bland annat spelat på World Economic Forum och är nu i Sverige för att dela med sig av sin musik.

– Jag tycker det är viktigt att vara med och visa en annan sida av Afghanistan, att det inte bara är krig och bombdåd utan att det händer bra saker också.

Orkestern spelar både västerländsk och traditionell afghansk musik som har väckts till liv efter att talibanstyret föll 2001. Under många år var det tyst i Afghanistan, man fick varken lyssna på eller spela musik. Men nu har även kvinnor tagit sig in på den musikaliska arenan, och på många andra platser. I förra årets val gick 27 procent av platserna i parlamentet till kvinnor. 

– Afghanska kvinnor är väldigt modiga. Mycket har förändrats sedan jag var liten, fler går i skolan och arbetar, säger Negin Khpalwak, men poängterar också att det tar tid att förändra människors attityder.

– Om vi inte kämpar för nästa generation flickor nu så kommer de också att få höra att deras plats egentligen är i hemmet, säger Negin Khpalwak innan hon går ut för att fortsätta repetera.

Louise Gårdemyr