Go to main navigation
Ash Is Purest White

Regissören Jia Zhangke skildrar i "Ash Is Purest White" ett Kina som kastas in i den globala kapitalismen och människorna som försöker anpassa sig bäst det går.

KULTUR

Trött på Hollywood? Här är 10 filmer från 2018 du måste se

Afrobubbelgum, kinesiska gangsters, eko-terrorister och kvinnliga revolutionärer. OmVärldens reporter Axel Kronholm tipsar om 2018 års bästa filmer från världens alla hörn.

Oscarsgalan, som hålls söndagen den 24 februari, är en rätt fattig tillställning för den som vill se annat än storfilmer från Hollywood.

Nominerade i kategorin för bästa utländska/icke-engelskspråkiga film finns dock guldkorn som japanska Shoplifters, libanesiska Capharnaüm, och förstås det mexikansk-amerikanska succédramat Roma, som är nominerat i en rad andra kategorier, bland annat bästa film.

Och här kommer fler tips på sevärdheter från filmåret 2018, i kategorierna spelfilm och dokumentär.

 

Spelfilm

A Land Imagined

Ungefär en fjärdedel av Singapores befolkning är migrantarbetare, många av dem från Kina men också länder som Bangladesh, Indien, Myanmar, Sri Lanka och Pakistan. I ”A Land Imagined” möter vi en av dem, byggarbetaren Wang, som lider av sömnlöshet och söker sig ut i natten. När han försvinner från arbetsplatsen efter en olycka får polisen Lok i uppdrag att leta upp honom. Lok tränger sig in i migrantarbetarnas främmande värld där transframkallande musik och nattliga ravepartyn bryter ner klass, identitet och etnicitet.

Den singaporianske regissören Yeo Siew Hua har gjort ett gediget researcharbete, intervjuat migrantarbetare under flera års tid och spelat in filmens alla scener på plats. Resultatet är en vacker, drömsk och hjärtskärande film – en resa in i migrantarbetarnas anonyma verklighet och deras flykt från densamma.

 

Ash Is Purest White 

Kinas rekordsnabba utveckling känns över hela världen och är ett återkommande tema i mästerregissören Jia Zhangkes filmer. ”Ash Is Purest White” börjar i det nya millenniet, 2001, i en förfallen industristad. Där bor Bin, en smågangster som tillbringar dagarna vid Mahjong-bordet, och hans flickvän Qiao. När de hamnar i klammeri med rättvisan blir det Qiao som tar skulden för pojkvännens skull. Det blir startskottet för en skakande kärlekshistoria som utspelar sig över nästan 20 år.

Genom Qiao och Bin skildrar Jia Zhangke ett Kina som kastas in i den globala kapitalismen och människorna som försöker anpassa sig bäst det går. Men Zhangke söker också efter det som är bestående i människan och som kan överleva samhällets snabba förändringar: lojalitet, heder och rättfärdighet.

 

Woman At War

Körledaren Halla orkar inte leva passiv med klimatångest utan radikaliseras till en handlingskraftig eko-terrorist med mål att sabotera Islands industri. Med pilbåge över axeln och den stickade islandströjan på ger hon sig ut på det vackra isländska höglandet. Polisen gör vad de kan för att stoppa ”bergskvinnan” och samhället i stort tycks oroa sig mer för ekonomin än klimatet.

”Woman At War” är en absurd, humoristisk och tankeväckande film signerad regissören Benedikt Erlingsson, som tidigare fick stort genomslag med ”Om hästar och män”.

 

Widow of Silence

Ofrivilliga försvinnanden, när polis eller säkerhetsstyrkor rövar bort människor utan spår, är ett problem i hela Sydasien. Ibland dyker de försvunna upp levande, ibland döda, ibland inte alls. De anhöriga blir kvar i limbo: utan information, dödsattest eller möjlighet att gå vidare.

I ”Widow of Silence” skildrar regissören Praveen Morchhale dessa familjer och änkor i det konflikthärjade Kashmir, i deras kamp mot den tröga indiska byråkratin och korruptionen.

 

Rafiki 

”Afrobubbelgum” – så har kenyanska regissören Wanuri Kahiu beskrivit sin vision för afrikansk film. När hennes ”Rafiki” nyligen visades på Göteborgs filmfestival presenterades den som ett ”oemotståndligt och färgsprakande känslopiller om förbjuden ungdomskärlek”.

Filmen, som från början förbjöds av de kenyanska myndigheterna, handlar om Kena och Ziki och deras umbäranden och kamp för varandra i ett homofobt samhälle.

 

Dokumentärer

The Trial of Rakto Mladic

2016 dömdes den bosnienserbiske generalen Ratko Mladic till livstids fängelse för bland annat folkmord, etnisk rensning och brott mot mänskligheten. ”The Trial of Ratko Mladic” skildrar hela den fem år långa rättegången vid krigsförbrytartribunalen i Haag.

Dokumentären kommer nära inpå bägge sidor i processen genom intervjuer med överlevande och vittnen, samt Mladics försvarsteam och hans familj som försöker få honom friad. Det är ett imponerande dokumentärt arbete som både skildrar en viktig del av Europas historia och den internationella rättvisans utmaningar och nödvändighet.

 

On Her Shoulders

23-åriga Nadia Murad överlevde terrorgruppen ISIS och rymde undan sexuellt slaveri. Internationellt blev hon snabbt en talesperson för sin folkgrupps trauma och utsatthet, och tilldelades Nobels fredspris 2018.

”On Her Shoulders” är dock ingen vanlig biografi utan riktar strålkastarljuset på oss runtomkring – medier och nyhetskonsumenter – och ifrågasätter vårt sug efter tragedier och trauman utan att nödvändigtvis vara beredda att bidra till en lösning på problemen.

 

Cold Case Hammarskjöld

FN:s generalsekreterare Dag Hammarskjöld omkom 1961 i Nordrhodesia (Zambia) i en flygkrasch under mystiska förhållanden. Hans död är omgärdad av konspirationsteorier, och i denna film ger sig den danske filmaren Mads Brügger ut, vitklädd och med tropikhjälm, i jakt på någon form av sanning. Med sig har han amatörforskaren Göran Björkdahl och tillsammans leds de via konspirationsteorierna in på teman om kolonialismens brott och avtryck.

 

A Thousand Girls Like Me

Dokumentären ”A Thousand Girls Like Me” handlar om 23-åriga Khatera, den första i Afghanistan att dra en man inför domstol för sexualbrott. I det här fallet är det hennes far som står åtalad – Khatera väntar hans andra barn.

Regissören Mani Mosawi följer Khatera när hon lever gömd med sin dotter, flyttar från hus till hus för att komma undan hämndlystna farbröder. Trots riskerna och stigmat bestämmer sig Khatera för att hennes pappa måste stå till svars för sina brott.

 

Las Sandinistas!

En film om de nicaraguanska kvinnor som stred i de sandinistiska rebelltrupperna för att största diktatorn Somoza. Dokumentären följer några av de kvinnliga ledarna och berättar hur de efter segern 1979 manipulerades bort från makten.

Deras kamp har dock inte upphört – i dag leder samma kvinnor arbetet för jämlikhet och demokrati i ett Nicaragua som sjunker allt djupare i politisk kris.

Axel Kronholm