Coronapandemin har dominerat i rapporteringen i svensk media under 2020. Näst mest omskrivet var klimatfrågan.

Coronapandemin har dominerat i rapporteringen i svensk media under 2020. Näst mest omskrivet var klimatfrågan.

Coronapandemin överlägset störst i svensk media 2020

Under 2020 slog coronapandemin alla tidigare rekord i medierapporteringen av en enskild fråga. Klimatfrågan har därmed halkat ner på en andraplats. Det visar en rapport från Vi-skogen.

Publicerad:

I den årliga rapporten Varmare klimat – iskall nyhet? Har organisationen Vi-Skogen tillsammans med medieanalysföretaget Retriever tittat närmare på hur klimatfrågan belysts i svensk media under 2020.

Årets rapport visar att det, föga förvånande, var coronapandemin som dominerade svensk media under året. Klimatfrågan halkar därmed ner på en andraplats från att 2019 varit den enskilt mest rapporterade frågan. Trots det skrevs det fler artiklar om klimatet 2020 i jämfört med 2018.

– Coronapandemin har berört hela samhället på ett väldigt konkret och drastiskt sätt. Det är därför naturligt att den hamnar överst. Samtidigt tror vi att klimatfrågan åter kan hamna i topp under kommande år – det är trots allt en global ödesfråga, säger Vi-skogens verksamhetschef Eva Åberg, i ett pressmeddelande.

Coronapandemin omskrevs i 1,6 miljoner artiklar under 2020. Det innebär att rapporteringen om pandemin var hela 15 gånger större än den näst största frågan som var klimatet. Därmed slog antalet artiklar om en enskild fråga som registrerats under ett år alla tidigare mätrekord. Enbart frågan om munskydd omskrevs till exempel i fler artiklar än presidentvalet i USA.

Trots den överhängande medierapporteringen om coronapandemin har en del svenska medier satsat på utökad bevakning av klimatfrågan. Aftonbladet har startat en liverapportering kring klimatet och Dagens Nyheter har tillsatt en klimatredaktör.

Under 2020 seglade även en del "nyord" kopplade till klimatfrågan in i svensk media.

Här är några av nyorden med klimatkoppling som lyfts i årets rapport:

Cirkulent: Har ökat mest i antal publiceringar under året. Begreppet handlar om att betrakta alla resurser som en del i ett kretslopp. Att gå från konsument till cirkulent innebär att du utvärderar varje inköp och lagar, lånar, byter, hyr och bygger om istället för att bidra till ökad konsumtion.

Greta-generationen: Användningen av begreppet som refererar till klimataktivisten Greta Thunbergs generation har under 2020 ökat med drygt 300 procent i redaktionella artiklar. Ett samlingsnamn för den yngre, miljömedvetna generationen.

Cli-Fi: Climate Fiction har tagit sig in i litteraturens och filmens värld och blivit en egen genre. Begreppet användes enligt uppgift för första gången i amerikansk radio 2013 och under 2020 har det börjat användas av svensk media.

Zombiebrand: I samband med sommarens skogsbränder i Sibirien dök begreppet zombiebrand upp i svensk media. Det beskriver fenomenet där en eldsvåda eller en brand övervintrat under ett snötäcke för att sedan åter blossa upp till våren. Under 2020 slog skogsbränderna ovanför polcirkeln rekord i koldioxidutsläpp.

Pladdling och ploggning: Att kombinera fysisk aktivitet med att plocka skräp i naturen har blivit en växande trend. Pladdning är ett begrepp som innebär att man paddlar kajak eller kanot samtidigt som man plockar med sig skräp från naturen. Begreppet nådde svenska nyhetsredaktioner under 2020 och kan ses som en uppföljare av ploggning – att plocka skräp i naturen under en joggingtur.

Mer läsning