Go to main navigation
Textilarbetare i Bangladesh

Covid-19-pandemin har visat under vilka tuffa villkor många arbetare inom textilindustrin i Bangladesh tvingas leva. Allt fler att klädföretagen tar större ansvar. 

Foto: Shutterstock

podd

Avsnitt 109: Modeindustrins smutsiga baksida

Företagen spelar en viktig roll för att uppnå en mer hållbar global utveckling, men tycks ha svårt att ta hållbarhet på allvar. I OmVärlden podd säger Lindex hållbarhetschef, Anna-Karin Dahlberg att bland annat modeindustrin har ”stor påverkan, potentiellt negativ, på miljö och människors liv”.

I detta avsnitt av OmVärlden podd möter Moa Kärnstrand, som bland annat skrivit reportageboken Modeslavar, Lindex hållbarhetschef, Anna-Karin Dahlberg, och Niklas Egels-Zandén, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg. Tillsammans med opinionsbildaren och författaren Johanna Nilsson diskuterar de textil- och modeindustrins ansvar för att respektera mänskliga rättigheter och skydda miljön i sina leverantörskedjor. 

Pressen på näringslivet och företag världen över att bidra till en mer hållbar global utveckling har de senare åren blivit allt större. Samtidigt bygger mycket av företagens ansvar på frivillighet, något som allt fler ställer sig kritiska mot, även företagarna själva. En bransch som ofta hamnar i fokus när det gäller miljöförstöring och övergrepp är just klädföretagen.

– Om det blir en bransch som utsätts för den här typ av kritik så fortsätter ofta det år efter år. Det innebär inte nödvändigtvis att klädbranschen är den värsta av alla branscher, men det är en produkt som ligger nära alla människor och är lätt att förhålla sig till. Det är ofta så att fokus hamnar på konsumtionsvaror på leksaker och elektronik, och varumärken, säger Niklas Egels-Zandén. 

Johanna Nilsson kritiserar modeföretagens affärsmodell, som hon menar går ut på att hela tiden producera och sälja mycket nytt och ofta, och att pressa priserna. Hon får medhåll av Lindex hållbarhetschef, Anna-Karin Dahlberg, som ser en stor utmaning med den rådande affärsmodellen. Hon tror att det går att jobba på ett mer ansvarsfullt sätt. 

– Modeindustrin har en stor påverkan, potentiellt negativ påverkan, på miljö och på människors liv. Skulle kunna ha en mer positiv påverkan. Vi har ju också en lite otransparent och brokig leverantörsskedja. Där ligger också en utmaning, säger Anna-Karin Dahlberg.

Lindex är inte ett av flera svenska företag som skrivit på en pågående kampanj som vill se lagstiftning för att kunna ställa företag till svar för övergrepp på mänskliga rättigheter. Anna-Karin Dahlberg säger i podden att hon dock ställer sig bakom kampanjens krav på en lagstiftning på EU-nivå. Hon ställer sig frågande till frivilligheten i uppföljning av hur företag lever upp till mänskliga rättigheter.

– Jag tror mycket på lagstiftning. Jag tror att vi ska bort med de dåligaste sakerna, att det ska bli förbjudet eller beskattas jättehårt. Det ska uppmuntra goda initiativ och de företag som göra rätt. För idag är det typ dyrare att ha koll på saker och göra det bra, säger Johanna Nilsson.

OmVärlden podd har också pratat med flera personer på gatan i Stockholm, och tagit in lyssnarfrågor. I podden framgår det att flera av dem inte riktigt tror på att företagen verkligen tar ansvar, utan att de trots allt sätter vinsterna i första rummet. 

Erik Halkjaer