Go to main navigation
Get

Foto: Individuell Människohjälp

Klappar

En get är inte alltid en get

Att ge en get som julgåva blir alltmer populärt. I år konkurrerar fyra svenska organisationer om att få skicka getter till fattiga familjer. Men det är inte alltid det finns riktiga getter i paketen.

I år säljer Barnmissionen, Action Aid, Individuell människohjälp och Hoppets stjärna tusentals getter för flera miljoner kronor från sina webbaffärer. De mjuka djurpaketen har snabbt blivit en viktig och snabbt växande inkomstkälla för organisationerna inför julen.

– Det är fantastiskt populärt. Det är kul att ge, kul att ta emot och det förändrar livet för en fattig familj, säger Anders Olsson som är insamlingsansvarig på organisationen Barnmissionen.

Trenden startades för sju år sedan av Action Aid som i sin tur hade fått idén från sin systerorganisation i Storbritannien. Deras reklambilder på inslagna djur blev snabbt uppmärksammade och skiljde sig markant från de traditionella insamlingsannonserna med undernärda kvinnor och barn.

Snart hängde flera andra organisationer på den lönsamma insamlingstrenden. Djurgåvorna sågs av många som ett välkommet alternativ till mer materiella klappar.

Men exakt vad som finns i paketen skiljer sig mellan de olika organisationerna. En get är inte alltid en get utan är i många fall bara en symbolisk gåva. Så är det bland annat för Action Aid. Organisationen bedriver visserligen en hel del getprojekt, men ett musklick på deras julsmyckade get, för 200 kronor, motsvarar inte en fysisk get till en fattig familj.

– Geten ingår i de projekt vi bedriver för att göra kvinnor självständiga och för att de ska kunna ta sig ur fattigdomen, säger Miriam Isaksson som är insamlingsansvarig på organisationen.

Förstår folk att det inte är en fysisk get de köper?

– Ja det tror jag. Vi är väldigt noga med att på hemsidan där köpen sker påpeka att detta representerar de projekt vi driver runt om i världen, säger hon.

Kan man säga att det finns en relation mellan de pengar ni får in från webbaffären i Sverige med hur många getter som delas ut till fattiga?

– Vi bedriver en mängd getprojekt men det kan vara så att just ett år köper vi åsnor eller skolböcker till barnen. Jag kan inte säga att det finns en exakt relation mellan antalet sålda getter i Sverige och antalet getprojekt just det året – det är behoven som styr, säger Miriam Isaksson.

Individuell Människohjälp, IM, har sålt getter de senaste fyra åren. Här går pengarna i första hand till en fysisk get men när behovet är mättat används den insamlade summan till annan hjälpverksamhet i organisationen.

Hos organisationen Hoppets stjärna går alla pengar från försäljningen till ett getprojekt på Haiti. Men givarna kan inte spåra sin gåva i efterhand.

Barnmissionen är den organisation som mest bokstavligt skänker getter. Varje sålt djur får ett nummer och delas ut till en fattig familj, hävdar insamlingschefen Anders Olsson. Barnmissionens givare kan till och med namnge den get som de köper.

Enligt Anders Olsson har djuren ett svenskt namn när de överlämnas till mottagarfamiljerna i Afrika. Många djur får namn efter kända svenska politiker – Reinfeldt hör till de mest populära.
Kan man höra en massa människor ropa efter Reinfeldt i afrikanska byar nu?

– Nej vi tvingar inte familjerna att använda det svenska namnet på sin get när de väl har fått den, säger Anders Olsson.

Nils Resare
Research: Per Engström