Go to main navigation
Sydafrika

Foto: AfricaImages

Sydafrika

Fler unga dör i trafiken än av aids

Omkring 14 000 personer dör på de Sydafrikanska vägarna varje år. Många av dem är fotgängare och 65 procent av dessa blir påkörda när mörkret fallit.

Alla som har rest i länder i syd har upplevt en bilresa med livet som insats, men för fotgängarna är situationen ännu värre. Bristen på vägbelysning och trottoarer gör att personer som rör sig längs vägarna efter mörkrets inbrott lever farligt.

En som har uppmärksammat detta är svenska Gabriella Strömheim som bor i Sydafrika. För ett år sedan satt Gabriella Strömheim i bilen med sin svärmor, det var mörkt ute och en löpare kom emot dem. Han var klädd i svarta kläder och de körde nästan på honom.

– Jag utbrast ”Varför använder inte folk i det här landet reflexer?”, berättar Gabriella Strömheim.

Hennes svärmor tittade förvånat på henne och förstod inte vad hon pratade om. Gabriella Strömheim förklarade vad en reflex är och hur vanliga de är i Sverige.

– Jag började leta information om hur stor skillnad en reflex gör för en fotgängares synlighet. I vita kläder, men utan reflex är man synlig på ungefär 60 meters håll i mörker. Med reflex är man synlig på långt över 100 meters avstånd.

 Gabriella Strömheim började också söka efter statistik kring dödsolyckor i trafiken och hur stor andel av de avlidna som var fotgängare. När hon sammanställde information från myndigheter, WHO, lokala polisstationer och lokala organisationer fann hon att fler personer i åldern 15 till 29 år dör i trafikolyckor än av hiv/aids.

Med det som bakgrund startade Gabriella Strömheim organisationen ”See and Be Seen”, vars syfte är att informera om reflexer och att dela ut dem gratis.

– De flesta känner till faran, men det är lite som görs, inte ens inom bistånds- och utvecklingssektorn. Alla är berörda – fotgängare så väl som bilister – så när jag presenterar min idé reagerar de flesta mycket positivt. Det problem jag stöter på är att många inte förstår vad en reflex är och hur den fungerar. Det är svårt att få folk att investera pengar i ett projekt de inte förstår.

 ”See and Be Seen” är fortfarande en liten organisation, men hittills har den fått bra gehör. Den första personen som trodde på och investerade i organisationen var grundaren av utbildningsprojektet ”Star for Life”, Dan Olofsson, som också reagerat på det höga antalet trafikolyckor.

Dan Olofsson bidrog genom att beställa 20 000 reflexer till barn och ungdomar som deltar i den egna organisationen. ”See and Be Seen” har dessutom fått stöd från Volvo och den svenska ambassaden.

 – Ungefär 3 000 liv skulle kunna räddas varje år i Sydafrika om man använde reflexer, säger Gabriella Strömheim.

Ylva Kullander